Da jeg begyndte i 10. klasse i 2022, var det, fordi jeg følte mig fagligt bagud i forhold til mine folkeskolevenner. Selv om jeg havde et gennemsnit på over 5 og kunne have søgt ind på et gymnasium, valgte jeg at tage et ekstra år på en privatskole.
I starten var jeg meget usikker på mit valg, da mange af mine venner enten var startet på gymnasium eller havde valgt et spændende og socialt efterskoleår. Jeg følte, at det at vælge en almindelig 10. klasse var lidt af et tabu. Jeg var bekymret over, hvem mine nye klassekammerater ville være, og jeg havde flere fordomme om mine nye klassekammerater, selv om jeg ikke vidste noget om dem endnu. Jeg forestillede mig en flok, der ikke gad skolen og pjækkede, når de kunne slippe af sted med det. Jeg har aldrig selv været den mest engagerede elev, men jeg lavede altid mine afleveringer til tiden og havde en meget lav fraværsprocent.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.