Debatindlæg afJens Madsen

Studerende og medlem af Radikale Venstre

Det virker, som om politikerne har udskiftet den repræsentative del af demokratiet med formynderisk kontrol.

Studerende: Terminsprøve i gymnasiet antændte min politikerlede

Lyt til artiklen

Breaking news! Regeringens utrættelige jagt på den brøkdel af borgere, der snyder, resulterer i målrettet hetz, masseovervågning og kontrol af lovlydige borgere. Amnesty har udgivet en rapport, hvor de afdækker det, vi alle sammen vidste. Jeg er ikke overrasket. Politikerne nærer en mistillid til borgerne, de skal repræsentere, og som nyfødt i Danmark kan man se frem til et liv med overvågning og kontrol, netop fordi skiftende regeringer grundlæggende ikke stoler på danskerne.

Da jeg gik i gymnasiet i 2019, var der også forsøg på mere kontrol og overvågning gennem et it-program, der agerede ’digital prøvevagt’. Ud over at programmet totalovervågede vores personlige computere i eksamenssituationen, fortsatte det ufortrødent, hvis eleverne ikke selv afinstallerede det. I protest var vi flere der blankede eksamenen. Mange af mine klassekammerater gjorde det samme, men mange turde ikke – der var en meget rimelig frygt for, at det ville påvirke årskarakteren, og dermed resten af vores fremtid.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her