Efter to ugers diskussion af forholdene på Lindhardt & Ringhof ser samtalen om sexisme og giftig kultur i det litterære miljø igen ud til at gå i stå på halvvejen. Mine erfaringer er ikke knyttet til et enkelt forlag. De er knyttet til en kultur. Og den skal vi gøre noget ved.

Forfatter: Hvor meget blev jeg pålagt, hvor meget blev jeg opfordret til, og hvor meget blev insinueret?

Lyt til artiklen

I år har jeg 10-års jubilæum som forfatter. Jubilæet markerer først og fremmest seks bøger, men også et arbejdsliv i og rundt om forlagsbranchen, hvor jeg har haft forskellige ansættelsesforhold både som forfatter og som ansat på anden vis. Det er der kommet meget godt ud af; et arbejdsliv centreret omkring den litteratur, jeg elsker så højt. Forhåbentlig livslange venskaber med højtelskede forfatterkollegaer. Fest og farver, grin og spændende samtaler. Flirter, ja, endda et seriøst forhold. Det er jeg ikke bleg for at indrømme.

Men mit 10-års jubilæum markerer også 10 år i en branche, hvis spilleregler kan være svære eller direkte ubehagelige at navigere i. Sagt på en anden måde: Jeg kan sagtens genkende det billede af seksuelt grænseoverskridende adfærd, skæve magtforhold, en usund alkoholkultur og hierarkisk struktur, som blandt andre Hassan Preisler og Mathilde Friese har sat fokus på i Frihedsbrevet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her