Vi mangler et præventionsmiddel, som ikke sætter vores psykiske helbred i fare. 12 pct. af kvinder på p-piller får en depression. Blandt 1.000 kvinder, som netop har fået en hormonspiral, vil omtrent 20 opleve nyopstået depression inden for det første år. Alligevel er p-piller og hormonspiral de to præventionsmuligheder, der anbefales oftest. Nogle vil spørge, om jeg aldrig har hørt om kondom. Og jo, det har jeg. Det her handler bare ikke om kondom. Det handler om præventionsformer som p-piller og spiral, som kvinder længe har følt pligt til at benytte med deres mentale helbred som indsats. Jeg mener, at det afslører en enorm ulighed i velfærd mellem kønnene, fordi kvinder i sidste ende betaler prisen for at tage ansvar.
Jeg stoppede selv med p-piller på grund af psykiske bivirkninger, og ugen efter jeg fik min hormonspiral, så jeg en ung kvinde i ’Go’ morgen Danmark’, som fortalte, hvordan hendes depression forsvandt, da hun efter anbefaling fra sin læge fik fjernet sin spiral. Det er bestemt et vigtigt opråb, men det skræmmer mig. Det efterlod mig med følelsen af, at der faktisk ikke findes en god, holdbar præventionsløsning. Hormonspiralen anbefales som det mest effektive præventionsmiddel, men hvad er det værd, når det kan have så alvorlige følger? Jeg vil ikke gå og frygte for mit psykiske helbred, og hvis disse præventionsmidler er de bedste, vi har at byde på, lever jeg hellere i cølibat.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.