Debatindlæg afMartin Keller

verdensmålschef, Dansk Vegetarisk Forening og tidligere vært på programmet 'Martin og Ketil'

Hvis vi vil have ulve til at opholde sig mest muligt i naturområderne, bør vi skabe vild, sammenhængende natur, så de kan strejfe frit uden at skulle krydse villakvarterer.

Tidligere tv-vært: Kære Jeppe Bruus, frygt ikke ulven

Lyt til artiklen

Minister for grøn trepart Jeppe Bruus (S) ikke vil sætte et præcist tal på, hvor mange ulve Danmark kan rumme, selv om eksperter fra Aarhus Universitet fastslår, at vi skal over 100 ulve for at sikre en levedygtig bestand. Ministeren ønsker færre ulve, men vil ikke garantere, at vi fortsat har nok til at sikre deres stabile overlevelse. Det forstår jeg simpelthen ikke. Ulvene er ikke farlige for os mennesker. De er intelligente dyr, der nogle gange bruger villavejene som trafikåre, når de i let trav løber fra A til B. Men deres rute gennem byen har intet med os at gøre – de jagter deres naturlige føde, som er de mange vilde hjorte i Danmark.

Jeg ved, at nogle danskere i Oksbøl og andre steder føler sig utrygge, hvis der en dag står en ulv for enden af gaden. Sagt med al respekt: Jeg forstår det. Men jeg bliver nødt til at slå fast: Frygten er i høj grad baseret på det ukendte, ikke på reelle farer. Jeg har boet tæt på en ulveflok i Polens urskov, har filmet ulve på nært hold og oplevet dem i zoologiske haver, da jeg var tv-vært i ‘Martin og Ketil’, hvor vi stod midt i selve ulveanlæggene.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her