Når jeg læser om den snart gamle idé om at lave en metro mellem København og Malmø, den såkaldte øresundsmetro, undres jeg ofte over, at man altid taler om at lave en metro. Som en jernbanenørd, der også professionelt arbejder i den kollektive trafik, bliver jeg lidt nervøs, når jeg ser, at ikke bare privatpersoner taler for ideen, men også at man fra politisk side arbejder med det. Metroens fremtidige M5-linje undersøges med muligheden for at bygge en gren til Malmø.
Det er ingen dårlig idé at skabe en bedre forbindelse mellem København og Malmø. Nej, problemet er, at metro ikke er den rigtige teknologi at bruge. Ikke hvis vi taler om metro i den forstand, vi kender den fra den eksisterende metro i København. Københavns Metro er nemlig ikke en ’rigtig’ metro. Det er det, man kalder en minimetro, også kendt som et mediumkapacitetssystem eller en let metro. Metroen er på mange måde ’bare’ en selvkørende letbane. Faktisk bruger metroens M1- og M2-linjer det samme signal- og sikringssystem som Aarhus Letbane bruger.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.