Debatindlæg afGustav Ibsen Hansen

Styringsmedarbejder

Byg endelig en forbindelse under Øresund, men et S-tog, ikke en metro.

En metro til Malmø er ikke godt nok

Lyt til artiklen

Når jeg læser om den snart gamle idé om at lave en metro mellem København og Malmø, den såkaldte øresundsmetro, undres jeg ofte over, at man altid taler om at lave en metro. Som en jernbanenørd, der også professionelt arbejder i den kollektive trafik, bliver jeg lidt nervøs, når jeg ser, at ikke bare privatpersoner taler for ideen, men også at man fra politisk side arbejder med det. Metroens fremtidige M5-linje undersøges med muligheden for at bygge en gren til Malmø.

Det er ingen dårlig idé at skabe en bedre forbindelse mellem København og Malmø. Nej, problemet er, at metro ikke er den rigtige teknologi at bruge. Ikke hvis vi taler om metro i den forstand, vi kender den fra den eksisterende metro i København. Københavns Metro er nemlig ikke en ’rigtig’ metro. Det er det, man kalder en minimetro, også kendt som et mediumkapacitetssystem eller en let metro. Metroen er på mange måde ’bare’ en selvkørende letbane. Faktisk bruger metroens M1- og M2-linjer det samme signal- og sikringssystem som Aarhus Letbane bruger.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her