Debatindlæg afDitte Bjerregaard

Direktør, Center for Voldsforebyggelse

Voldsudsatte, der formår at bryde ud af en destruktiv relation, har ét til fælles: De træffer en aktiv beslutning om at sætte sig selv først, uanset konsekvenserne.

Direktør for Center for Voldsforebyggelse: Trumps opførsel følger en velkendt dynamik i voldelige parforhold

Lyt til artiklen

Jeg er leder af Center for Voldsforebyggelse, hvor vi arbejder med at forebygge og forstå voldens dynamikker i parforhold og mellemmenneskelige relationer. Når jeg ser på udviklingen i forholdet mellem Europa og USA, ser jeg en række af de mønstre, der findes mellem mennesker, gentage sig. Det betyder samtidig, at nogle af de mønstre og handlemuligheder, som vi ser i parforholdet, er relevante i relationen mellem de to tidligere partnere i international politik.

Der er tale om en relation, der længe har været relativt harmonisk, men som langsomt udvikler sig til kontrol og manipulation. Først kommer kritikken – ’Du gør ikke nok’. Derefter truslerne – ’Du klarer dig ikke uden mig’. Til sidst frygten og afhængigheden – en situation, hvor det bliver svært at se sig selv som andet end den svage part i forholdet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her