Jeg er leder af Center for Voldsforebyggelse, hvor vi arbejder med at forebygge og forstå voldens dynamikker i parforhold og mellemmenneskelige relationer. Når jeg ser på udviklingen i forholdet mellem Europa og USA, ser jeg en række af de mønstre, der findes mellem mennesker, gentage sig. Det betyder samtidig, at nogle af de mønstre og handlemuligheder, som vi ser i parforholdet, er relevante i relationen mellem de to tidligere partnere i international politik.
Der er tale om en relation, der længe har været relativt harmonisk, men som langsomt udvikler sig til kontrol og manipulation. Først kommer kritikken – ’Du gør ikke nok’. Derefter truslerne – ’Du klarer dig ikke uden mig’. Til sidst frygten og afhængigheden – en situation, hvor det bliver svært at se sig selv som andet end den svage part i forholdet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.