Som nation arbejder Danmark for at sikre, at der i Uganda skal være flere unge mennesker som mig. Men samtidig understøtter Danmarks næststørste bank, Nordea, de kræfter, der har fået mig til at flygte fra mit land. Derfor opfordrer jeg alle danske kunder og aktionærer i Nordea til at hjælpe mig med at råbe banken op ved generalforsamlingen 20. marts.
Frem til august 2024 var jeg en kendt klimaaktivist i Uganda. For nogle år siden grundlagde jeg min egen klimaorganisation, Earth Volunteers, hvor jeg blandt andet forsøgte at få flere ugandere til at engagere sig i klimakampen ved at tage ud på skoler og undervise unge mennesker i klimaforandringerne og naturbevarelse. Jeg var blevet udpeget til ungdomsrådgiver for den danske ambassade, og min kalender var fyldt med internationale topmøder som for eksempel i FN’s Generalforsamling og COP29 i Aserbajdsjan.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.