Fængslingen af ​​Istanbuls borgmester, Ekrem Imamoglu, en topfigur i Det republikanske parti, har udløst nogle af Tyrkiets største gadedemonstrationer i et årti.  Foto: Kemal Aslan/Ritzau Scanpix

Utilfredshed med økonomien og korruption vokser. Istanbuls borgmester Ekrem Imamoglu var vores håb, men nu er han fængslet.

Tyrkisk aktivist: Jeg har aldrig været mere bekymret for mit land

Fængslingen af ​​Istanbuls borgmester, Ekrem Imamoglu, en topfigur i Det republikanske parti, har udløst nogle af Tyrkiets største gadedemonstrationer i et årti. Foto: Kemal Aslan/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Tyrkiet er i dagevis blevet rystet af voldelige demonstrationer og endnu mere voldelige indgreb fra politiet. Titusinder af demonstranter – primært universitetsstuderende – har fyldt gaderne og råbt slagordet: »Rettigheder, lov, retfærdighed«. Der er tale om de største protester i Tyrkiet siden Taksim-demonstrationerne i 2013. Opråbet om forandring har aldrig været stærkere. Men samtidig har jeg aldrig været mere bekymret for mit land.

Jeg er en 22-årig universitetsstuderende og aktivist, og fremtiden har aldrig virket mere skræmmende på mig. Når det tidligt om morgenen ringer på døren, åbner jeg den med bange anelser. En efter en bliver mine medstuderende og venner fra civilsamfundet anholdt. Er jeg den næste?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her