Debatindlæg afValentina Spita

Sosu-studerende

Jeg er kommet til Danmark for at arbejde i det danske sundhedsvæsen. Det er ikke så ligetil, som politikerne får det til at lyde.

Sosu-studerende fra Rumænien: Om lidt skal jeg i praktik på et dansk plejehjem. Jeg er så bange, at jeg har mareridt om natten

Lyt til artiklen

Danmark mangler personale i sundhedssektoren, så derfor har politikerne besluttet, at nogle af de manglende medarbejdere skal hentes i udlandet. Jeg er en af dem. Jeg er kvinde, kommer fra Rumænien og er flyttet til Danmark for at uddanne mig til social- og sundhedsassistent.

Jeg ser det som en mulighed for både at gøre en forskel i andres liv og i mit eget liv, og jeg vil virkelig gerne arbejde i den danske sundhedssektor og hjælpe andre mennesker. Jeg er glad for de muligheder, de danske politikere har givet mig, men det er ikke så ligetil at glide ind i sundhedssektoren, som politikerne forestiller sig. Det er faktisk virkelig svært.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her