Som underviser på Copenhagen Business School (CBS) har jeg haft mulighed for at observere, hvordan studerendes deltagelse i undervisningen har ændret sig – eller rettere sagt, hvordan den har været stort set den samme i mange år. Jeg har lagt mærke til, at mange studerende holder sig tilbage og undgår at tage ordet i undervisningen, hvilket også var tilfældet, da jeg selv begyndte at studere på CBS i 2014. På trods af adskillige års erfaring med undervisning har denne tilbageholdenhed været et gennemgående mønster blandt de studerende.
Det, der tidligere kunne virke som en naturlig del af læringsprocessen – at turde række hånden op og bidrage med viden, undren eller måske en fejlslutning – er i dag blevet en sjældenhed. Det er et problem, at så mange studerende afholder sig fra aktiv deltagelse. Det hæmmer deres læring og udviklingen af de nødvendige færdigheder, vi har brug for hos fremtidens ledere og samfundsborgere.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.