Debatindlæg afQasam Ijaz

Digital Chikane Officer

Når man igen og igen oplever, at ens identitet forbindes med terror, og at ens stemme ikke tages alvorligt, trækker man sig. Nogle vælger modstanden og i yderste konsekvens ekstremismen.

Krigen i Gaza har radikaliseret hele det danske samfund

Lyt til artiklen

I 2015 skrev jeg min bachelor med titlen »Mens vi venter på Godot – hvorfor nogle muslimer bliver radikaliseret«. Jeg sammenlignede følelsen af at være muslim i Vesten med Becketts to vagabonder, som venter forgæves på en frelse, der aldrig kommer. De håber, de drømmer – men bliver aldrig mødt.

Fra 2015 til 2020 var jeg formand for Center for Forebyggelse af Eksklusion (CFE) – en civilsamfundsorganisation, der arbejdede for at forebygge ekstremisme og radikalisering ved at bekæmpe eksklusion, diskrimination og marginalisering. Vi havde særligt fokus på unge med etnisk minoritetsbaggrund, og vi udviklede redskaber som mentorordninger, forældrecoaching og undervisningsforløb – alt sammen med formålet at styrke medborgerskabsfølelsen og modvirke polarisering.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her