Debatindlæg afSofie Risager Villadsen

HF-studerende på KVUC og servicemedarbejder i Føtex.

Reklamer for kosmetiske indgreb skaber forvrængede kropsidealer og normaliserer risikofyldte operationer.

Nye bryster bør sidestilles med lægemidler og tobak, når det gælder reklamer

Lyt til artiklen

Jeg sidder i bussen og passer mig selv, mens jeg kigger op på skærmene, der skiftevis viser reklamer og nyheder. Pludselig dukker en reklame for at få et par nye bryster op. Det får mig til at undre mig over, hvorfor det overhovedet er tilladt at reklamere for sådanne kosmetiske indgreb og kirurgi. Ud over at de fleste kosmetiske indgreb kommer med visse risici, bidrager de også til at skabe et forvrænget kropsideal hos især kvinder, hvor huden skal være glat og rynkefri, kroppen slank og brysterne store. Er vi virkelig ikke kommet længere i 2025?

Reklamerne er med til at normalisere indgrebene. Når man både støder på markedsføringen i bussen, på stationerne og på sociale medier, bliver det en del af hverdagen, og man kan få den opfattelse, at det foregår her, der og alle vegne. Det kan give indtryk af, at det er fuldstændig normalt at få foretaget en operation, så snart man stirrer sig blind på sine kropslige utilfredsheder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her