Debatindlæg afRasmus Nordqvist

Medlem af Europa-Parlamentet for SF og De Grønne, en del af Europa-Parlamentets delegation til Serbien samt medlem af Det Europæiske Grønne Partis ledende bestyrelse.

Efter jeg deltog i en fredelig demonstration i Serbien, blev jeg kaldt »afskum« og truet med retsforfølgelse af landets præsident. EU er nødt til at være mere håndfast over for Serbiens autoritære leder. Vi kan ikke lade et land på dørtærsklen til EU glide længere ind i Putins favntag.

Jeg blev kaldt »afskum« på serbisk tv: Heldigvis er fadæsen ved at få konsekvenser

Lyt til artiklen

Fredag aften den 5. september stod jeg på gaden i Novi Sad, Serbiens næststørste by, sammen med tusinder af studerende, familier, sundhedspersonale og krigsveteraner. Alle krævede et opgør med den massive korruption, der gennemsyrer hele landet, og den politivold, de bliver mødt med på deres regerings ordre.

Protesten begyndte i stilhed. I 16 minutter løftede alle deres telefoner med lys mod himlen til minde om ofrene for det tragiske tagkollaps på byens togstation i november sidste år.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her