Det slog mig, da jeg var på vej ud for at skifte vand i den 25-liters dunk i skuret, at vi danskere faktisk gør, som vi får besked på. Når myndighederne siger, vi skal kunne klare os i tre døgn under en krise, så fylder vi dunke, køber dåsemakrel og lægger chokolade på lager. Når regeringen fortæller os, hvordan vi skal opføre os under en global epidemi, så gør vi det også – i overvejende grad. Men vi gør det ikke uden at tale og kritisere.
Vi danskere er eksperter i hurtigt at blive ’eksperter’ i det, der er oppe i tiden. For få år siden var jeg og resten af omgangskredsen pludselig eksperter i virus, vacciner og håndsprit. Vi diskuterede alt fra smitteveje til teststrategi – og kritiserede da også myndighederne, når det gav mening. Ikke fordi alt var elendigt, men fordi vi kunne se, hvor der kunne gøres bedre.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.