Debatindlæg afJanine di Giovanni

Direktør for ngo’en The Reckoning Project og seniorforsker ved Yale Jackson School of Global Affairs. 

Jeg har dækket krige i 35 år og har aldrig tidligere oplevet, at retfærdigheden blev angrebet som nu.

Det er gyldne tider for krigsforbrydere

Lyt til artiklen

Et af de værste, men alligevel mindst omtalte forslag i det amerikansk-russiske ’fredsudkast’ er tanken om, at alle parter i krigen skal have amnesti. Det afslører et af Ruslands store mål: at bane vej for en verden med total straffrihed og at knuse håbet om international retfærdighed.

Jeg har dækket krige i 35 år, herunder tre folkedrab, og jeg har aldrig før oplevet, at retfærdigheden blev angrebet på den måde. Internationale ledere som Putin og Israels Benjamin Netanyahu er på vinderkurs i den globale kamp om dette spørgsmål. Vi lever i en mørk tid præget af omsiggribende straffrihed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her