Debatindlæg afJo Teilmann

Statskundskabsstuderende på Københavns Universitet

Vores tutorer gjorde klart for os ved studiestart, at vi godt kunne vinke farvel til juleferien de næste fem år. Men det burde da være muligt at rykke semesteret, så der var plads til julen.

Hvorfor skal universitetsstuderende ikke have juleferie?

Lyt til artiklen

På landets universiteter var julen aflyst. Højtid blev erstattet af eksamenstid, og pebernødder byttet ud med pensumsgennemgang. Jeg er selv ny studerende og skal aflevere min første eksamen 2. januar. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at den type deadline næppe var blevet accepteret på en almindelig kontorarbejdsplads. Så hvorfor insisterer universiteterne på at holde fast i en forældet praksis, der udsætter de studerende for et unødvendigt pres?

Jeg tror desværre, at det er et eksempel på holdningen: »Vi skulle pines, derfor skal I også«. Vores tutorer var hurtige til at advare os om, at vi godt kan vinke farvel til julen de næste fem år. Underforstået: Sådan har det altid været, og sådan vil det fortsætte. Det er simpelthen fantasiløst og må kunne gøres bedre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her