Grundtvig var, så vidt jeg forstår, en humanistisk tænker, der så danskhed som noget, der byggede på sprog, kultur og fællesskab – ikke blod og afstamning, skriver Haya Termanini. Foto: Christian Falck Wolff

Hvis vores valg kun handler om, hvem der kan smides ud, udvises eller ekskluderes er det ikke kun indvandrere, der rammes. Men også Danmark selv.

Da jeg læste op til indfødsretsprøven, lærte jeg om Grundtvig. Tror I, Grundtvig ville genkende Danmark i dag?

Grundtvig var, så vidt jeg forstår, en humanistisk tænker, der så danskhed som noget, der byggede på sprog, kultur og fællesskab – ikke blod og afstamning, skriver Haya Termanini. Foto: Christian Falck Wolff
Lyt til artiklen

De seneste uger har været kvælende. Vi er gået ind i et valgår, og igen og igen fylder ét emne alt: udlændinge. Ikke som et blandt mange, men som det centrale spørgsmål, hvortil politikerne dyster om at vise, at netop de har de hårdeste svar.

Og det undrer mig. Jeg har altid opfattet Danmark som et land præget af solidaritet og medmenneskelighed. Alligevel bliver jeg dagligt mødt af overskrifter, debatindlæg og politiske udmeldinger, som drejer sig om ’de andre’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her