Debatindlæg afIngrid Kjærgaard

Kursussekretær og forretningsudvalgsmedlem, Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU)

Det undrer mig, at det ikke har været en prioritet fra dansk side, at vi skal forstå hinanden bedre, dele musikalske oplevelser, uddanne os sammen og knytte venskaber på tværs af Nordatlanten.

Ung kvinde opvokset i Nuuk: Er der én dansk kollega på en grønlandsk arbejdsplads, forventer man ofte, at alle taler dansk. Tænk, hvis det også gik den anden vej

Lyt til artiklen

Trods mine jyske forældre og mit gammeldanske navn er jeg vokset op i Grønland. For to år siden var jeg til en koncert i Nuuk, hvor en repræsentant for det amerikanske konsulat fik ordet helt til sidst. Da det var ham, der havde betalt for, at musikerne kunne tage den lange tur fra Hawaii for at spille en times tid, fik han mulighed for at lovprise kulturudvekslingen mellem den grønlandske og amerikanske befolkning.

Ud over koncerter tilbydes udvekslingsmuligheder til unge, og ude på universitetet Ilisimatusarfik kunne man slænge sig i det amerikanske hjørne med jukeboks og den bedste litteratur fra over there. Der er mange eksempler på, hvordan amerikansk soft power er gået forud for de hårde udmeldinger, som kommer i disse uger og år.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her