Debatindlæg afMikkel Sammy Christensen

Folketingskandidat for SF i København

Hvis vi taler om mangel på respekt for danske soldaters indsats i Afghanistan, skal det ikke reduceres til spørgsmål om Donald Trumps virkelighedsfjerne udtalelser. Den reelle mangel på respekt ligger nemlig et helt andet sted.

Vi skal fokusere på det reelle svigt af danske soldater i Afghanistan, ikke på Trumps udtalelser

Lyt til artiklen

Jeg mødte Jimmi første gang i det københavnske natteliv. Han var egentlig bedste ven med min daværende kæreste, men mit første indtryk står stadig klart: en høj, bredskuldret soldat, der virkede en smule intimiderende. Så åbnede han munden, og enhver forestilling forsvandt. Jimmi var sjov, direkte og fræk som en slagterhund – den type menneske, der fylder et rum uden at tage plads fra andre.

Jeg har altid været imod krigen, både i Irak og Afghanistan, og det lagde jeg aldrig skjul på over for Jimmi. Det var ingen hemmelighed mellem os. Alligevel betød det enormt meget for ham at gøre en indsats for Danmark. Han var stolt af sit arbejde, og den stolthed kan man kun have respekt for, også selvom man er grundlæggende uenig i krigens politiske grundlag.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her