Debatindlæg afLine Kyed Knudsen

Børnebogsforfatter

Da lydbogen dukkede op, troede jeg naivt, at der bare var tale om et skift i format. Nu har det vist sig, at der var tale om et skift i, hvordan indtjeningen på bøgerne fordeles. Forfatteren tjener stort set intet.

Forfatter: Jeg tjekkede betalingen for streams af min bestsellerbog og fik et chok

Lyt til artiklen

For 23 år siden stod jeg med min første bog i hånden og lovede mig selv, at jeg ville gøre alt for at komme til at leve af mit forfatterskab. Og det lykkedes. Jeg har levet af at skrive for børn og unge i snart 14 år. Det er blevet til over hundrede bøger, lige fra ungdomsromaner til billedbøger. Jeg har også rejst land og rige rundt for at tale om mine historier, om fantasi og læselyst og oplevet, hvordan det gør en forskel. Mødet med en ægte forfatter kan skubbe gang i læselysten hos de fleste elever.

På Instagram er jeg nu begyndt at fortælle om min forfatterøkonomi, og da jeg en aften ville lave et opslag om indtjening på lydbøger, fandt jeg mine lydbogsroyalties fra 2024 frem og opdagede, at jeg får helt ned til under en krone pr. streaming. Godt nok på en børnebog, der tager en time at lytte til. Men alligevel.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her