Min kæreste og jeg er uenige om stort set alt. Vi er uenige om udenrigspolitik, indenrigspolitik, verdenshistorien, om hvilken farve vores spisebordsstole skal have, og om vores kaffemaskine brygger en god kop kaffe. Det eneste, vi har til fælles, er vores stædighed, og det bidrager selvsagt ikke just til at løse uenighederne.
Når jeg forsøger at agitere for affaldssortering hjemme, skyder hun hurtigt mine klimabetragtninger ned ved at henvise til fordelene ved central affaldssortering og de gode resultater fra Norge og Holland. Herefter kan jeg foreholde hende den virkelighed, at der fortsat er kildesortering i Danmark, hvorfor vi bør affaldssortere i hjemmet, indtil man får implementeret et andet system. Og sådan kan vi begive os ud i principielle diskussioner om selv de mest basale gøremål i tilværelsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.