20250419_172430 12345

Da min kone Kaia mistede sit arbejde til ai, forstod vi ikke, at vi allerede stod midt i en økonomisk omvæltning. Fortsætter Christiansborg med at tøve, vil de miste grebet om udviklingen.

Filosof: Min kone må have været blandt de første til at miste jobbet til kunstig intelligens

Lyt til artiklen

I 2022 blev min kone, Kaia, og jeg forældre. Vi gik på barsel, købte et hus på Djursland og byggede rede. Vi anede med andre ord ikke, hvad der foregik ude i den store verden. Men da Kaia skulle tilbage til sit job som selvstændig oversætter, var der underligt stille. Kunderne var væk.

Vi vidste det ikke, da det skete, men præcis en måned, efter at vi var gået på barsel, 30. november 2022, blev ChatGPT 3.0 lanceret. Kaia måtte lukke sin oversættervirksomhed efter otte år og gå på dagpenge. For hvem betaler 500 kr. i timen for en oversættelse, når ai kan gøre det gratis?

Det tog os næsten to år at forstå, hvad der var sket.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her