Debatindlæg afMariam El Chiekh Khalil

Cand. mag., international kommunikationskonsulent og tidl. politisk rådgiver i Canada

Frygten for det ukendte er stadig en stærk politisk drivkraft i Danmark. Dansk Folkeparti blev valgets vindere. Men fortæller det noget om partiets dygtighed eller om, hvordan vi ser på mennesker som mig?

Handlingslammede ser vi til, mens politikere spreder had

Lyt til artiklen

Jeg er vokset op i et Danmark, hvor Pia Kjærsgaard peakede med sine citronmåner, og hvor Dansk Folkepartis retorik var en fast bestanddel af udlændingedebatten – altså debatten om min familie. Det er alligevel mange år siden nu, så hvad driver egentlig partiets vækst i 2026, og er vi seriøst ikke kommet videre?

Det seneste år har jeg ikke kunnet undgå at falde over Dansk Folkepartis vilde kampagner på sociale medier. For eksempel har DF’s byrådsmedlem for Horsens, Michael Nedersøe, postet flere videoer produceret med kunstig intelligens, der udelukkende portrætterer arabere og muslimer som barbariske kriminelle. DF mener også, at kun kristne højtideligheder skal kunne afholdes i kommunale lokaler, og selvfølgelig mener partiets medlemmer selv, at det handler om religion, kultur og neutralitet i det offentlige rum.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her