Debatindlæg afErika Lyngbo

Skoleelev 7. klasse og kommende konfirmand

Det frustrerer mig, at mange bruger kristendom som en undskyldning for racisme, homofobi og eksklusion.

Jeg genkender ikke min tro i højrefløjens version af kristendom

Lyt til artiklen

Selv de mest højreorienterede politikere i Folketinget vil nok erklære sig enige i ét af de ti bud: »Du må ikke misbruge Herren din Guds navn«. Men hvad vil det egentlig sige at misbruge Guds navn? Er det at bruge vendinger som ’for Guds skyld’,eller er det, når den yderste højrefløj i Guds navn udtrykker fremmedhad og religionskritik mod folk med andre trosretninger?

Når jeg går til konfirmationsforberedelse og i kirke, hører jeg prædikener med budskaber om næstekærlighed og tilgivelse. Det forbinder jeg med kristendom. Men på internettet støder jeg hele tiden på kristne influencere, der fremstiller Guds budskab som en opskrift: »Sådan skal du leve dit liv, og sådan skal du ikke«. »De her folkeslag accepterer vi, og de her gør vi ikke«. Jeg ser det også i nyhederne: Fordomme, homofobi og racisme gemt bag ord som ’vestlige og kristne værdier’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her