Ligesom så mange andre blev jeg forfærdet, da jeg for nogle uger siden blev konfronteret med videoen af politiets voldelige overfald mod nogle unge aktivister foran Mærsks hovedindgang. På videoen, som er optaget af en journalist fra dagbladet Arbejderen, ser man, hvordan politiet tæsker løs med knipler på en mindre gruppe mennesker, der sidder ned. Politihunde gør og kommer faretruende tæt på aktivisterne, der krummer sig sammen på jorden i forsøget på at værge sig mod betjentenes knippelslag. Mærsk blokade 13. maj 2026.mp4
Aktionen foran Mærsk er en af flere aktioner, som har fundet sted, siden det blev offentligt kendt, at virksomheden med jævne mellemrum fragter våbendele til Israels kampfly, som er blevet brugt i krigen i Gaza og har været med til at muliggøre det, jeg – ligesom FN, Amnesty International og mange andre ngo’er – betragter som et folkemord.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.