Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Debatindlæg afIsabell Kannegaard Olesen

Psykologistuderende

Forsvaret skal ikke være fri for humor eller en hård tone, men et moderne forsvar bør ikke bygge sammenhold på umenneskeliggørelse og racistiske stereotyper. Den kultur er ikke forenelig med de demokratiske værdier, som danske soldater forventes at forsvare.

Racisme er ikke en militær kompetence

Lyt til artiklen

Fremmedhad er ikke en styrke, når vi uddanner kommende soldater – det er en falliterklæring. Alligevel oplevede jeg en kultur under min tid i værnepligten på Aalborg Kaserne, hvor racistiske vittigheder, sange og skældsord blev mødt med grin, mens dem, der sagde fra, blev betragtet som problemet.

Jeg kan umuligt være den eneste tidligere værnepligtige, der mener, at det er under al kritik. Efter fire måneder i Forsvaret står det mig stadig klart, at omgangstonen ikke gjorde os til bedre soldater. Tværtimod risikerer den at gøre os mere kyniske, mere fremmedfjendske og mindre bevidste om den menneskelighed, som også bør være en del af vores uddannelse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her