Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Debatindlæg afJens Peter Hansen

Forperson i Cyklistforbundet

Gratis kollektiv transport flytter mange fra gang og cykling over i busser og tog, men regeringen vil bruge milliarder på at flytte unge fra sadlen til bussædet.

Man kunne også give 780.000 unge mellem 10 og 22 år en gratis elcykel

Lyt til artiklen

»Når cykelhjelmen strammer, mister man udsynet«, skrev Philip Gam i denne avis 17.6, fordi Cyklistforbundet kritiserer regeringens plan om at tilbyde gratis transport til unge under 22 år. Vi har dog ikke mistet udsynet – tværtimod forsøger vi at se klart og hele vejen rundt om en problemstilling, der ikke er så simpel, som nogle gerne vil gøre den til.

Det lyder umiddelbart sympatisk, når regeringen vil gøre den kollektive transport gratis for unge under 22 år. Men når begejstringen har lagt sig, står et spørgsmål tilbage: Hvilket problem er det egentlig, man forsøger at løse?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her