Tilbud: Læs og lyt til Politiken digitalt for 149 kr./md.

Debatindlæg afLars Green Bach

Medlem af kommunalbestyrelsen i Ballerup (Radikale Venstre) og bl.a. formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, samt medlem af forretningsudvalget i Radikale Venstre og forperson for bestyrelsen for partiets kommunal- og regionalpolitiske netværk

Det er ikke de naturvidenskabelige spørgsmål, der er de svære længere. De svære spørgsmål er de politiske. De er nødt til at fylde mere i debatten.

Biolog og R-politiker: Lad os reparere taget, før regnen kommer

Lyt til artiklen

Jeg møder klimaforandringerne hver uge. Ikke i teorien, men i naturen, i sundhedsvæsenet, i vores vandmiljø og i den kommunale planlægning. Derfor undrer det mig, at dele af den politiske klimadebat stadig handler om at diskutere virkeligheden frem for løsningerne.

Som biolog, formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget i Ballerup Kommune, bestyrelsesmedlem i BIOFOS og medlem af Lokal Grøn Trepart Øresund ser jeg den samme virkelighed fra forskellige perspektiver. Fælles for dem er erkendelsen af, at klimaforandringer ikke længere er et særskilt miljøspørgsmål. De er blevet en grundlæggende præmis for, hvordan vi planlægger vores samfund.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle
Politikens videnskabsredaktør Lasse Foghsgaard har i et 35 grader varmt klimakammer testet, hvad der sker med kroppen i forbindelse med en hedebølge. Det vil også ske for dig under en ny hedebølge i Danmark eller i sydens ekstreme varme.⁠ Men er kvinder og mænd lige udfordrede af ekstrem varme?

Af Lasse Foghsgaard, Sarah Wind Christiansen og Andreas Sterup-Teper

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her