Tilbud: Få digital adgang og avisen leveret i weekenden for 199 kr./md.
Dansk Folkepartis partileder Morten Messerschmidt (DF) har hevet erhvervs- og konkurrencekraftsminister Martin Lidegaard (R) i retten for injurier. »Belønningen kom prompte«, skriver Dina Raabjerg, forhenværende medlem af Folketinget: »mere konflikt, mere medietid, mere opmærksomhed«. Tegning: Roald Als

Når vi belønner dem, der ikke er stuerene, ender vi med et politisk landskab, hvor ingen er stuerene. Messerschmidt driver den udvikling, og medierne skubber på uden nødvendigvis at have gjort sig klart, at det er det, de gør.

Messerschmidt er i fuld gang med at ændre spillereglerne. Det kan ende med, at ingen tror på nogen

Dansk Folkepartis partileder Morten Messerschmidt (DF) har hevet erhvervs- og konkurrencekraftsminister Martin Lidegaard (R) i retten for injurier. »Belønningen kom prompte«, skriver Dina Raabjerg, forhenværende medlem af Folketinget: »mere konflikt, mere medietid, mere opmærksomhed«. Tegning: Roald Als
Lyt til artiklen

Dråben, der fik bægeret til at flyde over for mig, var Morten Messerschmidts (DF) retssag mod Martin Lidegaard (R). Et presset retssystem skulle nu også bruges til at få politisk opmærksomhed. Og belønningen kom prompte: mere konflikt, mere medietid, mere opmærksomhed. Ugen inden havde jeg måttet lægge øre til et helt tema i P1 om den fremragende retoriker med superkræfterne: Messerschmidt.

I raseri gik jeg derfor til tasterne og skrev en SoMe-opdatering. Her viste jeg med eksempler, hvordan DF’s formand systematisk bruger de samme greb som Trump: »DF er de eneste, der siger sandheden. Modstanderne lyver. Medierne er utroværdige. Institutionerne og eksperterne er politiserede. Vi er de forfulgte. Se selv«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her