Om få måneder fusionerer Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark. Det kan minde om et ægteskab mellem en konceptudvikler fra Vesterbro og en kranfører fra Vestsjælland i en ny sæson af ’Gift ved første blik’. Det er ikke givet, at det bliver et lykkeligt parforhold. I al fald ikke uden at der gøres en reel indsats fra begge parter. At man forventningsafstemmer og fra første færd bliver enige om indretningen af det fælles hjem. Fusionen af de to regioner bør således blive startskuddet til at rette op på den skævvridning af kulturstøtten, der har stået på så længe, at ingen længere tænker over det.
Jeg erkender det ærligt: Jeg ytrer mig i absolut egeninteresse. Jeg leder Sjællands Teater. Vi er i dag Danmarks største egnsteater. Det er vi blevet på trods. I ved; på cykel op ad bakke, på flade dæk, i modvind. Og vi drømmer om at blive den landsdelsscene, Region Sjælland aldrig har haft. Nogle vil måske indvende, at det er frækt af mig at råbe op på vegne af hele regionen. Men vi er en af få professionelle kulturaktører i regionen – og det er netop sagens kerne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.