Sanseløst. Når vi på egen regning sender vores børn på en uges drukferie i udlandet, svigter vi vores ansvar som forældre.
Foto: LÆRKE POSSELT (arkiv)

Sanseløst. Når vi på egen regning sender vores børn på en uges drukferie i udlandet, svigter vi vores ansvar som forældre.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi voksne har ansvaret for de unges druk

Det er de voksnes ansvar, at de unge arver en kultur gennemsyret af alkohol.

Debatindlæg

Engang i foråret var jeg til konfirmation hos en af mine venner.

En af de voksne fra selskabet holdt en fin tale for min vens datter og sluttede så talen af med et lille ’ritual’, som den 14-årige pige nu skulle gennemgå foran hele selskabet: Frem kom tre glas, og i dem blev der hældt vin, øl og vodka.

Pigen skulle dernæst smage på dem alle og gætte, hvad der var hvad, for nu var hun jo ung, som taleren mente, og hun kunne lige så godt vænne sig til det med det samme.

LÆS DEBAT

Jeg er kommet til at tænke på denne scene adskillige gange de seneste dage, hvor medierne har kunnet berette om danske unges druk og hærgen i Sunny Beach II, Prag.

Man kan mene, at de unge er uansvarlige og amoralske og skader Danmarks omdømme, men en sådan adfærd kommer jo ikke ud af det blå. Jeg mener, at vi voksne og forældre har et stort ansvar for, at det er nået dertil.

Det er jo tydeligt for enhver, at vi lever i en dybt alkoholiseret kultur; i et land, hvor alle udefrakommende oplever det samme: at vi er lukkede, er svære at komme ind på livet af, og at det eneste, der kan få os til at tø op og blive glade, er udsigten til og selve indtagelsen af alkohol.

Det er et mentalt og menneskeligt fattigt samfund, når indtagelsen af alkohol er det eneste, der kan få os til at ændre adfærd, at åbne op og vise glæde

Alkohol forbindes i Danmark med glæde, hygge, afslapning og fest, men det er et mentalt og menneskeligt fattigt samfund, når indtagelsen af alkohol er det eneste, der kan få os til at ændre adfærd, at åbne op og vise glæde.

Som voksne og forældre bærer vi denne kultur og viderebringer den til vore børn.

Vi ser det i reklamerne, hvor det bekendes, at stemningen straks bliver bedre, når der kommer et par øl på bordet. Vi ser det på tv, hvor realityprogrammer tavst og neutralt følger i røven på de unges absurde drukferier, men aldrig stiller spørgsmål og undres. Og når sanseløst druk reduceres til underholdning foran flimmeren, mens mor og far deler en falske Amarone, legitimeres det også.

Det er okay at drikke. Du skal jo igennem det. Ligesom mor og far.

Jeg mener, det er på tide at slå bremsen i.

Når vi på egen regning sender vores børn på en uges sanseløs og dybt sundhedsskadelig drukferie i udlandet, pisser vi ikke bare på alkoholkonsulenternes forebyggende indsats. Vi svigter vores ansvar som forældre, og vi svigter vores børn. Og vi videregiver en mentalt fattig og forloren dansk adfærd, hvor livsglæde kun kan komme til udtryk med promiller i blodet.

LÆS LEDER

Den danske ambassadør i Prag har udtalt, at vi bør tage en snak med vore børn, når de kommer.

Ja, det gør vi. Men vi bør også se indad, for det, vi ser i Prag, er arvelig adfærd. Vi voksne må tale sammen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts