Humant? Det er hårdt at bo i et asylcenter. Mange bliver med tiden aggressive eller deprimerede.
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

Humant? Det er hårdt at bo i et asylcenter. Mange bliver med tiden aggressive eller deprimerede.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi har brug for et mere humant asylsystem

Vi bør have et system, der i højere grad kan integrere asylansøgere i samfundet.

Debatindlæg

Unge, som er flygtet alene og ankommer uledsagede til et ukendt land, er i en ekstremt sårbar situation.

Som frivillig i Ungdommens Røde Kors har jeg gennem mere end to år set, hvordan unge asylansøgere går fra at være håbefulde til gennem asylansøgningsproces, ventetid og gentagne afslag at blive drænet for energi og forvandlet til triste, modløse og ligefrem syge.

Nogle bliver aggressive, nogle bliver deprimerede. Da det for mange gælder, at de trods et endeligt afslag ikke kan sendes til deres hjemland, sidder de nu fast i et ingenmandsland uden udsigter. Mange af dem har været her i over to år, men får ingen andre muligheder end at vente på tvangshjemsendelse.

Det er ikke mit indtryk, at de unge mennesker på flugt kommer til landet for at snyde systemet eller trække penge ud af Danmark. De flygter ikke for sjov.

De fleste har oplevet de værst tænkelige ting i deres hjemland og undervejs på flugten. Bør vi ikke tage ansvar for vores medmennesker og stille et bedre og mere humant system til rådighed?

Vi bør have et system, der i højere grad kan integrere asylansøgere i samfundet, lade dem udfolde deres potentiale og bidrage til Danmark.

I stedet for at vende det blinde øje til og lade disse menneskers styrker og vilje gå til spilde kan Danmark være med til at udvikle et asylsystem, som åbner for muligheder og i sidste ende vil gavne alle. Ikke mindst som udtryk for troen på medmenneskelighed og et værdigt liv for alle.

Det er ikke mit indtryk, at de unge mennesker på flugt kommer til landet for at snyde systemet eller trække penge ud af Danmark

Jeg mener ikke, at disse spørgsmål kan gradbøjes, og jeg mener slet ikke, at de kan gøres op i penge. Det betyder ikke, at jeg ignorerer de økonomiske realiteter.

Hvis der skal prioriteres økonomisk, kan spørgsmål om værdier og moral være med til at åbne op for diskussionen om, hvordan vores samfund skal indrettes.

Deri ligger muligheden for omstruktureringer og nytænkning i forhold til succeskriterier og mål for Danmark. Her mener jeg, at vi bør se det som en styrke at kunne dele og give ud af vores samfund.

Hvordan ville vi have det, hvis verden så anderledes ud, og det var dig selv eller nogle, du kender, som var på flugt og søgte asyl?

Jeg håber, at vores udsatte medmennesker, som sidder fast på asylcentrene, ikke bliver glemt, men tænkes med i et dansk system, som vi alle kan være stolte af.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts