Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Daniel Hjorth (arkiv)
Foto: Daniel Hjorth (arkiv)

Satirisk. Værterne fra P3-programmet 'Monte Carlo' har i konkurrencer udloddet 'en løgn fra Dan Tschernia'. Nu tager Lorry-direktøren til genmæle.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Lad mig overtage DR's 'Monte Carlo'

Dan Tschernia er klar til at sænke niveauet yderligere i DR.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forleden ringede en kollega og foreslog mig at lytte til P3’s Monte Carlo, hvis værter havde erklæret, at de ville tale om mig i hele udsendelsen, der varede næsten to timer.

Man kan se de to værter på nettet – og jeg tænkte ved synet af dem, herregud, hvor ser de sløje ud, hvor de dog trænger til lidt kærnemælk eller noget vælling. De var blege, tydeligvis fejlernærede og sprogligt prægede af manglende voksenkontakt.

De havde stort set ikke noget ordforråd – det meste af deres tale var lyde, der lød som ord, et fænomen, man kender fra meget små børn. Hatten af for DR der tager sig af sådanne stakler, der ikke ville have en chance i det rigtige samfund.

De to drenge var forurettede. Dagen før havde de for åben mikrofon besluttet at byde på Holger Danske-statuen, der var sat til salg på Lauritz.com. De havde budt ca. 2 millioner kroner, men stoppede så. Til gengæld var der mange andre, der bød – til sidst op til ca. 40 millioner kroner.

LÆS MERE

Auktionshuset måtte lukke auktionen, fordi buddene viste sig at være falske. Forskellige medier sagde, at det var de to anæmiske fyre, der havde fået lytterne til at afgive falske bud.

I Lorry sagde vores reporter i en livereportage fra Lauritz.com, at et program på P3 havde opildnet lytterne til det. »Men det er løøøøgn«, skreg drengene i programmet. Det havde intet på sig. De var virkelig forargede over, at man kunne tro den slags om dem og nærmest græd af forurettelse.

Det kan jeg godt forstå. Det er naturligvis helt tilfældigt, at folk giver sig til at byde, samtidig med at de to under jubelråb gør det i deres radio. Og det er en grov løgn blot at antyde andet.

Jeg har aldrig sagt noget om de to eller deres bud, og jeg synes naturligvis, det er troværdigt, at de er i stand til at byde 2 millioner kroner af deres egne penge – ansatte i DR, der får næsten 4 milliarder om året af politikerne, tjener rigtig godt.

Jeg glæder mig allerede til at få mine egne programmer, hvor jeg uden indblanding og med en opmuntrende DR-ledelses opbakning kan tilsvine mennesker, jeg ikke kan lide

Trods min manglende personlige andel i den sag blev jeg programmet igennem omtalt som 'løgner' og 'løgnens mester', og man kunne i en meget kompliceret konkurrence 'vinde en løgn fra Dan Tschernia'.

Jeg kan forsikre om, at det var rigtig sjovt, og jeg kunne næsten ikke trække vejret af bare latter. Det var imidlertid synd, at Lorry konsekvent blev udtalt som Løgni – som nævnt har de problemer med sproget, og DR burde være generøs nok til at sende dem til talepædagog.

Efter at have grinet af skrev jeg til DR's generaldirektør for at spørge om grunden til, at jeg blev nævnt som løgner og den slags. Hun havde ikke selv hørt programmet, men lod en af sine underordnede svare.

Han hedder Morten Hesseldahl og belærte mig om begrebet satire: »I satiriske programmer indrømmes der et større frisprog end på andre typer programmer, og jeg er sikker på, at lytterne er klar over, at de pågældende udsagn er fremsat med en sarkastisk tone uden nogen større mening bag. Der er derudover tradition for, at medierne går kritisk til hinanden og anvender en grovkornet humor i denne behandling, fx A.T.S, Sværtegade, Hjørnesparket mv.«.

Af mailen fremgik det, at han er direktør for noget, de kalder 'DR Kultur', og det, synes jeg, er virkelig god satire.

Hans svar åbnede mine øjne for satirens muligheder. Jeg har engang været ansat i noget, der hed TV-Kulturafdelingen.

Vi led af den vrangforestilling, at DR skulle levere stof til eftertanke og bidrage til at højne vidensniveauet i Danmark – måske endda give næring til en demokratisk diskussion. Det var selvfølgelig meget ufestligt, og jeg kan i dag se, at vi var galt på den.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Satire er meget bedre – her kan man sige, lige hvad man vil om hvad som helst og hvem som helst. Og det kræver hverken uddannelse eller begavelse.

Jeg melder mig derfor til at overtage Monte Carlo. De to drenge ser ikke så forplantningsduelige ud, så de går næppe på barselsorlov. Men det kan da være, de kommer i revalidering andre steder, og så er jeg klar.

Hesseldahl og de andre kan stole på mig. Jeg vil gøre mig virkelig umage for at sænke DR's niveau yderligere. Efter min mening har de trods deres bestræbelser slet ikke nået bunden endnu.

Jeg vil med stor fornøjelse og masser af abekattestreger ødelægge næringsdrivendes forretningsgrundlag. Jeg har da også forstået på interviews med denne Hesseldahl, at han forventer den slags af sine medarbejdere – ellers kommer de til personalesamtale hos ham.

Og jeg vil lave konkurrencer, der sagtens kan matche dem, lytterne underholdes med i dag. F.eks.: »Hvis generaldirektøren var et dyr, ville hun så være en hest, et æsel eller en kamphund?«. (Her vil jeg fnise meget højt med masser af sigende pauser og eventuelt kigge koket og selvfedt op på kameraet, mens jeg venter på svaret).

Præmien skal være en gratis babysitning af en af DR's pædofile direktører. Det er sjovt, og der er masser af muligheder og ingen begrænsninger, for det hele er satire.

»Og jeg er sikker på, at lytterne er klar over, at de pågældende udsagn er fremsat med en sarkastisk tone uden nogen større mening bag«, som Hesseldahl skriver til mig i, hvad der med garanti er en programerklæring for DR Kultur.

Efter min mening har DR trods bestræbelser slet ikke nået bunden endnu

Jeg vil med største lethed kunne lave masser af udsendelser »uden nogen større mening bag«. Hvis nogen skulle tage anstød af den slags humor, kan de bare tage en 'tudekiks'. Dette bagværk foreslår man altid folk, der bliver 'tøsefornærmede' (jeg mestrer skam den aktuelle debatterminologi) og ikke synes, man er morsom, når man taler grimt om dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg vil til støtte for min ansøgning nævne, at jeg er uddannet filminstruktør og sagtens kan få tid til ind i mellem at instruere falske nyheder til TV-Avisen eller infiltrere andre medier med falske nyheder.

Jeg er omstillingsparat og fuldt kvalificeret til at blive genansat på min gamle arbejdsplads. Jeg glæder mig allerede til at få mine egne programmer, hvor jeg uden indblanding og med en opmuntrende DR-ledelses opbakning kan tilsvine mennesker, jeg ikke kan lide.

Jeg forventer naturligvis en løn, der gør det muligt for mig fra min private e-mail at byde på auktionsvarer for mindst 2 millioner kroner pr. udsendelse.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden