Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Konkurrence. Jeg har ikke forstand på sport, men vil mene, at det hører hjemme på afsides dertil indrettede baner. Ikke i den daglige trafik, skriver Per Arnoldi om den københavnske cykelkultur.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Konkurrence. Jeg har ikke forstand på sport, men vil mene, at det hører hjemme på afsides dertil indrettede baner. Ikke i den daglige trafik, skriver Per Arnoldi om den københavnske cykelkultur.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Københavns aggressive cyklister skal opdrages

Det er livsfarligt at bevæge sig ud i hovedstadens voldsomme cykeltrafik.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis det ikke var så tragisk, var det dybt fascinerende. Sproget er værgeløst og kan bøjes, bruges og misbruges efter for godt befindende.

Dagens gode meddelelse, at regeringen ved trafikminister Henrik Dam Kristensen i samarbejde med kommunerne vil ofre 344 millioner på nye supercykelstier, har netop den fatale sprogfejl, der gør hele det sikkert velmenende projekt dybt problematisk.

Sprogfejlen er ordet SUPER, som får hele projektet til at kæntre! Jeg ved ikke, hvor meget trafikministeren, eller for den sags skyld andre regeringsmedlemmer, cykler i Københavns trafik. Det er livsfarligt.

Og det er ikke på grund af biler, lastbiler og blinde vinkler for overdimensionerede containertransporter.

Det er på grund af andre cykler. Jeg gentager: Det er på grund af andre cykler.

Og her er det, at ordet SUPERcykelstier forvrænger hele billedet. For SUPERcyklister er netop det farligste element, hvis man overhovedet vover sig op på sin cykel. Cykelstier eller ej.

Med en dødsforagtende fart suser og hamrer supercyklisterne, uden mulighed for at reagere eller stoppe, holde igen eller tage hensyn, forbi andre, mere besindige trafikanter. Det behøver ikke kun være ældre adstadige herrer som mig og Henrik Steen Møller og Hans Bendix, det er også mødre med børn og andre forsigtige folk.

Tanken om, at vi også sender vore børn ud i denne voldsomme trafik, er ubærlig

Tanken om, at vi også sender vore børn ud i denne voldsomme trafik, er ubærlig.

Hans Henrik Krause har engang så rammende sagt: »Fascisme er foragt for den svage«. Supercyklisternes uhyggeligt uniformerede fremfærd udviser netop denne foragt.

Cykelløb er en meget synlig sport. Og formentlig populær. En sport, der nu får tusinder af pendlere til at efterligne de store løb, hver dag, frem og tilbage fra arbejde, midt i den almindelige trafik, som var de på både speed og tid.

For det, at disse voldsomme trafikanter forestiller noget så kanoniseret og sakrosankt som sportsdeltagere, viser med tydelighed, hvad vi her har med at gøre. Ingen tør kritisere eller stoppe deres dræbende fremfærd. Fordi det ligner sport. Og sport er helligt.

LÆS MERE

Men sport er hverken fredet eller helligt. Jeg har ikke forstand på sport, men vil mene, at det hører hjemme på afsides dertil indrettede baner. Ikke i den daglige trafik.

Hvis der fortsat skal være god mening i at tale om hård og blød trafik, har de aggressive supercyklisters fremfærd for længst krydset grænsen fra blød til hård med mindst 60 km i timen. Sproget kan, som jeg indledningsvis gjorde opmærksom på, misbruges.

Med en dødsforagtende fart suser og hamrer supercyklisterne, uden mulighed for at reagere eller stoppe, holde igen eller tage hensyn, forbi andre, mere besindige trafikanter

Jeg vil bede ministeren revidere sit sprogbrug, hvad de foreslåede forbedringer for cyklisterne angår. Og med et revideret sprogbrug følger også en revideret opfattelse og implementering af tiltaget.

Det bør hedde: 'Civiliserede, medmenneskelige, hensynsfulde vilkår for cyklister. Regeringen investerer 344 millioner i forbedringen af et civiliseret samfunds cykeltrafik'.

Dette involverer også en opdragelse af cyklisterne. Det hedder trafikkultur! For et kultiveret og civiliseret samfund mener vi vel stadig, at vi er?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden