Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Supermarked? Danske muslimer bør vise utilfredshed med Dansk Supermarkeds hovedbeklædningspolitik ved at boykotte kædens forretninger.
Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Supermarked? Danske muslimer bør vise utilfredshed med Dansk Supermarkeds hovedbeklædningspolitik ved at boykotte kædens forretninger.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Muslimer bør boykotte Dansk Supermarked

Muslimske forbrugere i Danmark bør være sig deres magt og indflydelse bevidst.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den 29. april kunne man i BT læse om Nada, der gerne må feje gulvet i baglokalet, men ikke have kundekontakt i supermarkedet Netto. Grunden dertil var Nettos bizarre 'hovedbeklædningspolitik' .

Surt for Nada, men også Netto kommer med deres bizarre 'hovedbeklædningspolitik' i sidste ende til at skyde sig selv i foden økonomisk.

Muslimske forbrugere kan nemlig sagtens udøve vores indflydelse på Dansk Supermarked – hvis vi gider.

LÆS MERE

Det er heldigvis sådan, at private virksomheder stadig selv får lov til at bestemme, hvem de ansætter, og hvordan personalet går klædt.

Men det er heldigvis også sådan, at vi som kunder stadig kan stemme med pengepungen og fødderne og fravælge de supermarkeder og forretninger, som ikke tilgodeser vores interesser.

To dage på Nørrebro uden muslimske kunder, og Føtex og Netto ville skulle dreje nøglen om eller skifte deres latterlige personalepolitik.

Muslimske forbrugere i Danmark bør være sig deres magt og indflydelse meget mere bevidst og helst på et organiseret niveau

I forretningsverdenen er den enes død den andens brød, så hvorfor ikke lægge sine dagligvareindkøb i f.eks. Kvickly, Rema eller Fakta, som ikke har nogen problemer med at bevæge sig ind i det 21. århundrede, hvor en kassedames blufærdighed ikke længere udløser stor ståhej i andedammen.

Jeg har besluttet, at jeg for fremtiden IKKE mere ønsker at lægge mine dagligvareindkøb hos Dansk Supermarked, men hellere vil støtte op om servicebevidste supermarkeder uden tørklædeforskrækkelse eller hos lokale grønthandlere og slagtere – og jeg opfordrer mine muslimske og ikkemuslimske medborgere til at gøre det samme.

Desværre får en sporadisk boykot af Dansk Supermarked nok ikke den store effekt. Det skyldes, at vi som muslimske forbrugere ikke formår at organisere os, så vi bliver hørt.

Dansk Supermarkeds 'hovedbelædningspolitik' er ikke ny, men de danske muslimske forbrugere har måske sovet i timen for længe.

Under en studierejse til New York for nogen tid siden blev jeg positivt overrasket over at kunne spise hotdog fra halalpølsevogne, få kameraudstyr halalforsikret i et elektroniksupermarked drevet af ortodokse jøder og finde halalfødevarer i en veludstyret supermarkedskæde klokken 3 om natten.

Jeg følte mig for første gang i lang tid som KUNDE – og det gjorde måske også, at jeg lagde lidt flere penge i mine indkøb, end jeg ville have gjort, hvis disse forretningsdrivende havde behandlet mig som nogen, der helst ikke skal være synlig i deres butik.

F.eks. ville den amerikansk-muslimske interesseorganisation CAIR have reageret prompte både lokalt og på landsplan, hvis et firma som Dansk Supermarked ville have fremsat en så tydelig diskrimineringspolitik, som pressechefen i Dansk Supermarked kom med til BT 29. april i år.

Jeg har besluttet, at jeg for fremtiden IKKE mere ønsker at lægge mine dagligvareindkøb hos Dansk Supermarked

Muslimske forbrugere i Danmark bør være sig deres magt og indflydelse meget mere bevidst og helst på et organiseret niveau. Der er især tre områder, hvor muslimske forbrugere kan gøre deres magt gældende:

1) på halalfødevareudbuddet

2) i bank- og forsikringssektoren og

3) med hensyn til arbejdsmarkedspolitik.

Løsningen er at organisere de muslimske forbrugere, så det bliver nemmere at samarbejde med de firmaer, som er åbne over for vores efterspørgsel, og undgå de firmaer, som ikke kan levere et udbud, vi er tilfredse med. Muslimske forbrugere må lære deres kundeværdi at kende og anvende den.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden