Studiemiljø. »Den holdning, jeg møder, er præget af, at når det er muligt at få ekstra SU, skal man også tage det - alt andet er jo dumt«, skriver Anne Køks Nielsen.
Foto: JESPER MORTENSEN (arkiv)

Studiemiljø. »Den holdning, jeg møder, er præget af, at når det er muligt at få ekstra SU, skal man også tage det - alt andet er jo dumt«, skriver Anne Køks Nielsen.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hykleriske studerende undergraver SU-systemet

Studerende køber sig ekstra fritid på statens regning.

Debatindlæg

Dagens universitetsstuderende er dobbeltmoralske, når det kommer til det ekstra års SU, som vi i dag er berettiget til ud over det antal år (typisk fem), som uddannelserne er normeret til.

På langt de fleste kandidatuddannelser er studietiden fastsat til to år.

Der kan være mange gode grunde til ikke at færdiggøre sit studie på normeret tid, og derfor er jeg som udgangspunkt også fortaler for, at det er muligt at modtage et ekstra års SU. En række udfordringer, studiemæssige såvel som personlige, kan betyde, at det er svært at gennemføre på normeret tid.

Derfor er det godt for både den enkelte og samfundet at have mulighed for et ekstra års SU.

Men jeg mener, at der er brug for en holdningsændring blandt de studerende.

Den holdning, jeg møder, er præget af, at når det er muligt at få ekstra SU, skal man også tage det – alt andet er jo dumt! Det betyder, at studerende strækker kandidaten over to et halvt til tre år. Dvs. at studerende køber sig ekstra fritid på statens regning.

LÆS DEBAT

Nogle studerende bruger fritiden på eksempelvis at arbejde på et studierelevant job og øge deres kompetencer, men andre rejser og fester mere.

Jeg appellerer til, at hver enkelt tænker sig om, inden en studieforlængelse iværksættes, hvor tiden skal bruges til mere fest og fritid

Der er megen debat blandt de studerende om sikring af en hensigtsmæssig samfundsøkonomi i fremtiden og om, at alle derfor nødvendigvis må spare i en krisetid.

Men her må vi studerende altså selv træde mere i karakter og vise, at vi også er klar til at bidrage. Samtidig er vi nødt til at komme ud på arbejdsmarkedet og være med til at skabe vækst og afløse dem, som går på pension.

SU-systemet er blevet reformeret, men jeg appellerer til, at hver enkelt tænker sig om, inden en studieforlængelse iværksættes, hvor tiden skal bruges til mere fest og fritid. Det er bare ikke godt nok! En holdning om, at man skal tage alt, hvad man kan, fra staten, er ikke den mentalitet, som bærer velfærdsstaten videre, det kan faktisk være undergravende for hele velfærdssystemet.

Studerende må spørge sig selv, om de vil medvirke til at undergrave et SU- og velfærdssystem, som er blandt verdens bedste, og som giver danskerne fortrinlige muligheder for bl.a. at uddannelse sig.

LÆS DEBAT

En holdningsændring er nødvendig blandt de studerende, ellers er vi blot en gruppe hyklere, som ikke kan se ud over vores egen næsetip.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

Henter…

I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

Henter…

I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

Henter…

Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce