Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Arbejdsdag. Uddannelse, arbejde, slid og slæb øger landets konkurrencedygtighed. Men er det ikke også vigtigt at holde fri?
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

Arbejdsdag. Uddannelse, arbejde, slid og slæb øger landets konkurrencedygtighed. Men er det ikke også vigtigt at holde fri?

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Studerende: Hvad med, om vi IKKE arbejder mere?

Den samfundsøkonomiske debat bør også handle om menneskelige værdier, skriver Pelle Bjørn Nielsen.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Morten Albæk skrev forleden i Politiken, at danskerne var dovne – og at vi for at forblive et konkurrencedygtigt, produktivt og rigt samfund skulle arbejde længere og hårdere.

Men hvad er meningen i sidste ende? At blive rigere? Bedre end de andre? Eller bare forblive blandt de bedste?

Jeg er selv studerende på Aarhus Universitet, og jeg nyder godt af den frihed, jeg har. Jeg kan selv tilpasse min studietid, og hvor meget tid jeg bruger på mine venner og mine nærmeste. Jeg læser mine tekster, går til forelæsninger – fordi det er spændende.

LÆS MERE

Alt sammen rettet mod at få et job i sidste ende. Her kan jeg så se frem til at bruge halvdelen af mine vågne timer på at arbejde og have mine daglige rutiner. Er det virkelig det?

Og nu vil Morten Albæk have, vi skal arbejde mere. Det liberale samfund, hvor alt er fryd og gammen. Så liberalt, at størstedelen af vores liv kommer til at fokusere sig omkring at arbejde. I rutiner. Sikke en frihed.

Hvorfor ikke give os danskere større frihed gennem hele livet?

Hvad med, om vi bare holder os til de 37 timer om ugen, nyder den tid, vi har med vores nærmeste, og den begrænsede frihed, vi reelt har i et samfund, hvor alt skal handle om at producere mere, udvikle mere og blive bedre.

Eller hvad med, om den samfundsøkonomiske debat tog en drejning og gav plads til debatten om de menneskelige værdier. I en artikel citeres en forsker fra Max-Planck Center i Odense for at sige, at vi skal arbejde 25 timer om ugen, men til vi er 80.

Et af argumenterne er blandt andet større fritid i vores ungdom betalt med længere tid på arbejdsmarkedet. Det lyder fornuftigt. Hvorfor ikke give os danskere større frihed gennem hele livet?

Det ville være følelsen af at være studerende – hele livet.

Jeg venter på større frihed til selv at bestemme min tid og ikke på at bruge mere tid på arbejdspladsen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden