Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Magnus Holm (arkiv)
Foto: Magnus Holm (arkiv)

Kvoter. Eliten fastlægges, og der tabes en masse talent, som ikke får mulighed for at komme ind i uddannelsessystemet, skriver prorektor om det nuværende optagelsessystem på de videregående uddannelser.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Dårlige karaktergennemsnit brændemærker de unge

Optaget via kvote 2 burde være endnu højere.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag presses studerende midt i mange vejledningstilbud let ind i forkerte studievalg.

Det skaber frafald og er negativt både for den enkelte studerende og for uddannelsesinstitutionen. Optagelse i Danmark bygger nemlig som udgangspunkt kun på gennemsnit ved ungdomsuddannelsen.

Det hedder kvote 1. Det er fint for velfungerende unge med god baggrund. Det er særlig fint for dygtige piger. Men det bremser en række andre unge.

Der kan være mange grunde til ikke at få et godt snit til studentereksamen: umodenhed, for meget erhvervsarbejde, for mange fester og forelskelser, eksamensangst. Nogle starter bare ikke på så højt niveau, mens andre oplever, at omverdenen har lave forventninger til dem.



Men de kan have stort potentiale. Hvis de får chancen. Et dårligt snit brændemærker i dag den enkelte unge. Umodne drenge stilles dårligere end tilpassede dygtige piger. Eliten fastlægges, og der tabes en masse talent, som ikke får mulighed for at komme ind i uddannelsessystemet.

Derudover medfører optagelse på grundlag af gennemsnit spekulation: De unge kan for at få et højt snit have fordel af at vælge den letteste studentereksamen, selv om de kunne have lyst til at prøve kræfter med mere udfordrende fag på højere niveauer.

Gennem den såkaldte kvote 2 kan de studerende og uddannelsen mødes omkring det, som det virkelig handler om



Det er smartere at tage disse fag eller niveauer som supplerende kurser efter studentereksamen, når snittet er i hus.

Endelig er der en risiko for, at unge vælger uddannelse ud fra gennemsnit. Når man har fået et højt snit, skal det jo bruges, og det kan være prestigiøst at gå på en uddannelse, alle ved kræver et højt snit. Men det er ikke nødvendigvis et godt arbejdslivsforberedende studiemiljø, som består af de karaktermæssigt dygtigste studenter.

Det må være en klar ambition at skabe et bedre system.

Det er naturligvis mere krævende at optage studerende efter personlig vurdering med fokus på motivation og forventningsafklaring, men spørgsmålet er, om ikke den tid og de penge er givet godt ud. Den enkeltes faglige niveau og succes – og dermed samfundets succes – afhænger i høj grad af valget af den rette uddannelse.



Derfor er der grund til at se nærmere på, hvordan vi optager de unge på uddannelserne.

Gennem den såkaldte kvote 2 kan de studerende og uddannelsen mødes omkring det, som det virkelig handler om. Relevante fagorienterede krav, optagelsestest, motivationsbrev eller samtale kan skabe en gensidig forventningsafklaring, som styrker både uddannelsen og den studerende.

Internationalt får stadig flere universiteter øjnene op for forcen ved denne metode. Og fremover vil RUC optage 25 procent af de studerende via kvote 2. Optimalt var tallet endnu højere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden