Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Snigmord på erhvervsgrunduddannelse er absurd

Den toårige EGU er vigtig for det danske samfund.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er netop nu gang i et snigmord på den toårige erhvervsgrunduddannelse, EGU.

Mordforsøget er et uddannelsespolitisk selvmål af de store.

Mit indlæg udtrykker alene min personlige indignation over en absurd ødelæggelse af en uddannelse, jeg dagligt arbejder med i en af landets største kommuner.

En uddannelse, jeg ser som en succes:

EGU giver for mig at se vildt god mening i en uddannelsespolitisk dagsorden, der vil inkludere flest muligt unge, der netop er truet af eksklusion fra et ’uddannelsessamfund’.

For EGU specifikt en gruppe unge, der kan løftes ind i erhvervsuddannelserne og ind på et ’semifaglært’ arbejdsmarked. Hvor de kan uddanne sig videre. Og få et liv med selvbestemmelse og selvforsørgelse.

EGU er praktisk erhvervsuddannelse for unge, der ikke umiddelbart kan klare kravene på erhvervsuddannelserne.

De kan i EGU få de personlige og sociale kompetencer og de faglige kvalifikationer, der gør, at de kan gennemføre en faglig uddannelse eller finde job direkte i forlængelse af deres EGU. Og det lykkes for mange unge.

Med afsæt i kombinationen af individuelle skole- og praktikforløb, tæt vejledning og et stort og forpligtende samarbejde med den enkelte praktikvirksomhed.

Det er både uddannelsesmæssigt, socialt og samfundsøkonomisk et selvmål af de store

EGU er på erhvervsuddannelsesområdet lige præcis den fleksuddannelse, politikere efterlyser. Med ny lovgivning omkring tilskud til praktikaftaler for EGU-elever gør et folketingsflertal nu sit bedste for at aflive samme EGU.

For 2013 er tilskuddet til virksomheder, der tager en EGU-elev i praktik i halvandet år, mere end halveret – fra 33.600 til 15.680 kroner.

I 2014 falder tilskuddet helt væk. Til nul. Det bliver hermed umuligt at skaffe det nødvendige antal praktikpladser til EGU-elever i virksomheder, der ellers gerne vil være med til at løse denne opgave.

Det er både uddannelsesmæssigt, socialt og samfundsøkonomisk et selvmål af de store. Mordforsøget har sneget sig ind som ’tavs’ del af en større lovpakke, hvilket er åbent erkendt af mange politikere. Heriblandt flere uddannelsespolitiske ordførere i de partier, der står bag loven.

Erkendelsen har bare ikke ført til nogen handling overhovedet.

Så kære uddannelsespolitikere og undervisningsminister: Tænk jer om nu og lav loven om bortfald af praktiktilskud til unge i erhvervsgrunduddannelsen om.

I er i gang med et snigmord på et lille, men vigtigt bidrag til inklusion af en gruppe unge i erhvervsuddannelser og arbejdsmarked.

Det er et selvmål, der rammer de svageste. Og et dyrt selvmål – for de unge og for os som samfund.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden