Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Fallit. Kvotesystemet har spillet fallit, fordi politikerne troede, at det var én af de redningskranse, som kunne bremse den globale opvarmning.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

EU-kommissionen er fuld af varm luft

Connie Hedegaards talsmand skyder budbringeren.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klimakommissær Connie Hedegaards spindoktor, Kristian Ruby, kritiserer i et læserbrev (Pol 9.9.) min nye film, 'Varm luft for milliarder'. Efter min mening skyder Ruby budbringeren frem for at forholde sig til indholdet af filmen.

Kristian Rubys første argument er, at selv om verdens CO2-udledninger stiger og stiger, skyldes det netop ikke handlen med klimakvoterne. Det er fuldstændig rigtigt.

Faktisk har kvotesystemet netop spillet fallit, fordi politikerne troede, at det var én af de redningskranse, som kunne bremse den globale opvarmning. Historien og de enorme udslip viser med al tydelighed, at det ikke er EU's kvotesystem, der skal redde mine oldebørn fra en uoverskuelig fremtid.

Herefter kritiserer Kristian Ruby, at jeg ikke fortæller, at EU har reduceret sit CO2-udslip med over 16 procent. I den film, der blev vist 9.9. på DR 1, fremgår det, at EU har reduceret sit CO2-udslip. Jeg mener ikke, det er en oplysning, der ændrer noget ved filmens budskaber.

ANMELDELSE

Dertil er EU's samlede andel på bare 10 procent af klodens globale udslip så forsvindende lille, at det intet reelt har med det faktum at gøre, at vi i menneskehedens historie aldrig har set så store globale udslip som nu. Hertil kommer, at EU's reduktion af mange betegnes som »lavthængende frugter«.

Den økonomiske krise har reduceret den industrielle produktion i EU, og vi har flyttet store dele af produktionen til fjerne udviklingslande. Netop de lande, som vi i dag peger fingre ad, fordi deres udslip stiger og stiger.

Historien og de enorme udslip viser med al tydelighed, at det ikke er EU’s kvotesystem, der skal redde mine oldebørn fra en uoverskuelig fremtid

Jeg fortæller i kapitel efter kapitel om opbygningen (og forliset) af EU's kvotesystem og FN's cdm-mekanisme.

For det er sådan, at nok sætter EU et loft over, hvor meget de 11.000 mest forurenende virksomheder må udlede, men når det ikke er nok, kan alle de 11.000 virksomheder købe ca. 25 procent af kvoterne i FN's cdm-system.

Resten handler på kryds og tværs af EU's grænser. At FN's cdm-system har været ramt af talrige skandaler, tror jeg ikke, at jeg behøver trætte med.

Kristian Ruby afviser, at kommissionen og daværende klimaminister Connie Hedegaard har et medansvar for de enorme skandaler om svindel og hackeri af kvoter. Men Ruby undlader at fortælle baggrunden for, hvordan Rigsrevisionen i sin – i øvrigt mangelfulde rapport – om momssvindlen.

Ruby anvender dette citat fra Rigsrevisionens rapport: »Problemets fulde omfang først stod klart for Energistyrelsen i december 2009«.

Sandheden er, at Rigsrevisionen blot citerer, hvad Klimaministeriet af egen drift har oplyst til Rigsrevisionen. Læser man derimod, hvad Rigsrevisionen konkluderer, er det en helt anden sag:

»Det er Rigsrevisionens vurdering, at Miljøministeriets og Klima-, Energi- og Bygningsministeriets administration af kvoteregisteret i perioden januar 2005-december 2009 har været utilfredsstillende (...)

Det var gennem en periode på 4 1/2 år muligt via falske identiteter at handle med CO2-kvoter fra det danske kvoteregister, fordi Miljøstyrelsen og Energistyrelsen – i modstrid med EU-reglerne – ikke krævede dokumentation for kontohavernes identitetsoplysninger«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden