Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jagten på lykke gør os ulykkelige

At forsøge at blive lykkelig er som at forsøge at blive højere. Det kommer bare ikke til at ske.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

D u skriver i din bog, at det moderne menneske er ulykkeligt over ikke at være lykkeligt. Hvad mener du med det, Darrin McMahon?

»Det er, ligesom når du prøver at falde i søvn om aftenen. Du kan øge dine chancer for at falde i søvn for eksempel ved fysisk træning, eller ved at undlade at se på noget, der stresser dig, inden du går i seng. Men hvis du ligger i din seng og siger: Jeg skal sove, jeg skal sove, er det meget sandsynligt, at du ikke falder i søvn. At jagte lykken er på mange måder det samme. Der er selvfølgelig ting, man kan gøre for at blive mere tilfreds og lykkelig i sit liv. Men jeg mener, at vi i vores kultur er besat af tanken om at skulle være lykkelige, så meget, at det bliver et problem for os, og det bliver selvødelæggende«.

Er lykken målet eller vejen?

»På mange måder mener jeg, at det er vejen. Det er en anden flygtig ting i vores kultur, at vi har den her opfattelse af lykken som noget, vi kan opnå og vinde. Det mener jeg er en illusion. Hvis vi har nogen som helst kontrol over lykken, skal den starte nu og ikke, når vi når til et bestemt sted«.

Hvorfor bliver vi ulykkelige af at stræbe efter noget, der er godt?

»Hvis du konstant er bekymret over lykken, så har den en tendens til at forsvinde. Jeg er mest lykkelig, når jeg ikke tænker over den, når jeg er optaget af andre ting. Man kan rejse eller spille klaver osv. Aktiviteter trækker på dine styrker som individ; når man engagerer sig fuldt ud, kan man pludselig standse op og tænke ’wow, det her er virkelig vidunderligt’, også selv om årsagen til, at du gik i gang i første omgang, ikke var for at blive lykkelig«.

LÆS KRONIK

Men hvis ikke det er jagten på lykke, der gør os lykkelige, hvad gør så?

»Der er ikke noget simpelt svar på det spørgsmål. Og ideen om, at man bare kan læse en selvhjælpsbog eller følge fem lette trin for at blive lykkelig, er en tragisk illusion. At forsøge at blive lykkelig er som at forsøge at blive højere. Det kommer bare ikke til at ske«.

Eksisterer der en medfødt stræben efter lykke?

Vi bekymrer os om lykken, fordi vi ikke har værre ting at bekymre os for i vores del af verden, og det er en utrolig luksus

»Det er medfødt at søge nydelse – at søge glæde og frihed fra smerte. Det er det, der får os ud i problemer hele tiden. Det er som et stofmisbrug; det får folk til at ødelægge deres ægteskab og mange andre ting. Jeg vil mene, at det, at jagten på lykke skulle være noget medfødt, er en konstruktion, en ide om, at vi kan være fuldstændig tilfredse i livet, og det er jeg ikke så sikker på, at vi kan blive. Der er faktisk folk, der mener, at mennesket er det eneste dyr, der ikke er lykkeligt eller i balance«.

Betyder det, at stræben efter lykke er skabt af evolutionen?

»Vi er udviklet til at overleve, og vi er nødt til at have bare en lille smule lykke for ikke at lukke fuldstændig ned og undlade at reproducere os selv, men ud over det er det ikke klart, at evolutionen har skabt os til at være lykkelige, og derfor tror jeg på mange måder, at det er en moderne myte, at vi skal være lykkelige«.

Er stræben efter lykken en universel søgen?

»At jagte lykken er et utroligt privilegium. Vi bekymrer os om lykken, fordi vi ikke har værre ting at bekymre os for i vores del af verden, og det er en utrolig luksus. Andre steder i verden bekymrer folk sig om, om deres landsby vil blive invaderet og deres kone og døtre voldtaget osv. Vi har en utrolig kontrol over vores liv, og det er en af grundene til, at tilfældige hændelser som naturkatastrofer og terrorisme påvirker os så stærkt. Fordi det ikke er meningen, at det skal ske«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er lykke en religiøs konstruktion?

»Bestemt. Alle religioner præsenterer en ide om, hvordan det perfekte liv ser ud. Vores moderne diskurs om lykke opfylder på nogle måder det, som religion tidligere gjorde«.

Er det tabu ikke at være lykkelig?

En mand kan være lykkelig i fortiden eller i fremtiden, men aldrig i nutiden, undtagen når han er fuld

»Ja bestemt, eller måske er det mere et tegn på fiasko. Der er mange steder i den vestlige verden et socialt pres for at være lykkelig. En af grundene til, at lykke fylder så meget i den moderne verden, er, at den på en måde indebærer samme grundtanke, som frelsen har i en kristen kultur. Altså den her ide om, hvordan perfektion for enden af rejsen vil se ud. Ifølge gammel kristen tro var det slet ikke meningen, at vi skulle være lykkelige i denne verden, fordi man ville blive lykkelig i den næste, men den opfattelse fjernede også det pres, der er for at være lykkelig, og man forventede det ikke. Nu tror vi, at vi har fejlet, hvis vi ikke er lykkelige«.

Eksisterer lykke, eller er det udelukkende forsøget på at blive lykkelig, der eksisterer?

»Der eksisterer bestemt lykkelige øjeblikke, så hvis lykke betyder, at vi sammenlægger de lykkelige momenter i slutningen af et liv og håber på, at der er flere lykkelige momenter end tider med tragedie og smerte, så eksisterer lykke. Jeg tror på, at vi alle sammen stræber efter sindsro og fred i livet, hvor man kan kigge tilbage på helheden og sige, at det har været en god rejse, og jeg er glad for, at jeg har deltaget i ’jagten’, og jeg tror, at mange mennesker når dertil«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

DEBAT

Ved man nogensinde, hvornår man er lykkelig?

»Der er et rigtig godt citat, som jeg også har med i min bog, af doktor Samuel Johnson: En mand kan være lykkelig i fortiden eller i fremtiden, men aldrig i nutiden, undtagen når han er fuld. Lykke er ligesom at køre på cykel. Når man iagttager et barn, der er ved at lære det, og de begynder at tænke over, hvad det er, de laver, så råber de: Se mig, jeg kører på cykel, jeg kører på cykel, og så falder de. Og jeg tror, lykken er ligesom det, lige så snart man er inde i et flow, så er det nemt nok, men lige så snart man begynder at tænke over det, så går det galt«.

Er du lykkelig?

»Jeg får ofte stillet det spørgsmål, og jeg synes, at det er svært at svare på, fordi jeg har beskæftiget mig så meget med det. Og efter at jeg har skrevet den her bog, så har jeg på en eller anden måde fået lykke ud af mit system. Jeg er ikke længere så bekymret for, om jeg er lykkelig, og som en konsekvens af det, så giver det mig frihed og ro i sindet til at jagte andre ting, og det har givet mig en tilfredshed, men det kommer an på, hvilken dag du spørger mig«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden