Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MIKKEL BERG PEDERSEN
Foto: MIKKEL BERG PEDERSEN

Debat. Mens den etnisk danske del af befolkningen er blevet bekræftet i sine fordomme og ivrigt har taget imod Yahya Hassan, har den nydanske del af befolkningen endnu en gang været nødsaget til at tage stilling til sin herkomst og følt sig voldsomt misrepræsenteret.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

'Indvandrerdebatterne' må høre op

Yahya Hassan-debatten afslører, at nydanskere bliver betragtet som en enhed.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Yahya Hassan (YH) har den sidste uge været på alles læber, og på de sociale medier er reaktionerne gået amok.

YH-stormen bekræfter mig endnu en gang i, at ’indvandrerdebatterne’ må høre op. At nydanskere bliver betragtet som en homogen gruppe er, sammen med den rådne indvandrerdiskurs, problemet i disse destruktive debatter. Lad mig forklare.

Først og fremmest spænder den del af befolkningen i Danmark, der nu populært går under betegnelsen nydanskere, over minimum 40 oprindelseslande.

I ’indvandrerdebatter’ bliver nydanskere betragtet som en enhed. Virkeligheden er bare, at vi (...) intet har til fælles

Hertil skal medregnes forskellige kulturer, religioner og traditioner, der varierer på tværs og inden for de respektive lande. Yderligere er der forskellige grader af, hvor meget man praktiserer sin religion og sine traditioner. Til sidst skal tillægges de økonomiske forskelle.

Imens YH har oplevet uengagerede forældre på kontanthjælp, har jeg oplevet forældre i arbejde, som på trods af sproglige begrænsninger stadig deltog i forældremøder etc. Dette er ikke et forsvar for mine forældre eller en såkaldt nuancering af debatten, men en konstatering.

I ’indvandrerdebatter’ bliver nydanskere betragtet som en enhed. Virkeligheden er bare, at vi – på trods af at blive betegnet som en homogen gruppe – intet har til fælles. I debatter som disse føler vi os derfor alle misrepræsenteret på forskellige måder. Og det udløser mangeartede og voldsomme reaktioner.

For det andet har den rådne diskurs, der hersker om ’gruppen’ af nydanskere – anført af DF og reproduceret af efterhånden alle i den offentlige debat – ødelagt en hel ungdoms identiteter. Nydanskere tvinges konstant til at tage stilling til deres etnicitet.

Alle nydanskere i min omgangskreds har i en periode brugt deres frivillige tid på et integrationsprojekt, passion for musik på at synge om livet i en ghetto, lidenskab for skuespil på integrationsforestillinger og samfundsinteresse på integrationsdebatter. Jeg kan blive ved.

Jeg har også selv været i integrationsmøllen. Imens har mine danske venner ikke på et eneste tidspunkt taget stilling til deres herkomst. Nydanskeres etnicitet er blevet deres identitet.

Og ja, jeg er et offer. Jeg er et offer for en rådden indvandrerdiskurs i Danmark. Diskursen har ikke begrænset mig, men påvirket mig. Nydanskere har – modsat deres danske kammerater – betalt et ekstra gebyr.

YH-stormen viser endnu en gang, at alle føler sig ramt, men at ingen føler sig repræsenteret

Måske ikke altid reelt, men mentalt – for hvorfor forsøger nydanskere at ’nuancere’ debatten om YH med deres personlige historier? Og skyldes det, at min nydanske ven på trods af utallige ansøgninger ikke får noget job pga. sin etnicitet? Who knows ...

Nydanskere er konstant i defensiven. Et andet eksempel er debatten om DR’s satireprogram ’Det slører stadig’, hvor to unge piger med deres debatindlæg i Politiken tydeligvis ikke tog sig tid til at forstå satiren, men i stedet straks satte sig i forsvarsposition.

Jeg kan komme med utallige eksempler. YH-stormen viser endnu en gang, at alle føler sig ramt, men at ingen føler sig repræsenteret.

YH fortæller naturligvis om virkelige forhold for en lille del af nydanskerne, ligesom der også er lignende forhold hos etnisk danske.

Men imens den etnisk danske del af befolkningen er blevet bekræftet i sine fordomme og ivrigt har taget imod YH, har den nydanske del af befolkningen endnu en gang været nødsaget til at tage stilling til sin herkomst og følt sig voldsomt misrepræsenteret.

Og ja, her er endnu et indlæg fra en nydansker omhandlende nydanskere. Det er sgu svært at bryde ud af ... Og måske er det ikke helt rigtigt, at nydanskere intet har til fælles.

Jeg kan nemlig finde én ting langt størstedelen af os har oplevet – at få at vide, at man taler godt dansk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden