Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

En kineser siger farvel til et lille land med store visioner

Kinas vækst giver grund til bekymring. Derfor er der brug for et tæt samarbejde med lande som Danmark.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg har min sidste embedsdag i Danmark i dag.

Et ophold på mindre end to år er på ingen måde en lang embedsperiode for en ambassadør, men heldigvis forlader jeg posten med gode erfaringer.

I dag nyder forholdet mellem Kina og Danmark stor vækst på alle fronter.

Danmark fik for første gang besøg af en kinesisk præsident, da Hu Jintao besøgte landet sidste år, og Yu Zhengsheng, som er medlem af Kinas øverste ledelse, mødtes i år ansigt til ansigt med en række danske erhvervsledere.

Sidste år aflagde den danske statsminister og ti andre medlemmer af Folketinget besøg i Kina, og tendensen fortsætter.

Det pragmatiske samarbejde skrider hastigt frem, for Kina er fortsat Danmarks største handelspartner i Asien. Kinesiske selskaber som Huawei og Cosco drager fordel af samarbejdet med danske partnere, og Danmark ses som en vigtig port til både det nordiske og det europæiske marked.

I København er et nyt dansk-kinesisk musikinstitut ved navn Music Confucius Institute blevet etableret. Samtidig er der i Danmark stigende interesse for at lære kinesisk, og man behøver ikke at gå langt i de travle københavnske gader, før man får øje på turister fra Kina.

Det glæder mig især at se, at samarbejdet på nye områder som grøn udvikling er kommet i fokus. I løbet af det sidste halvandet år har vores to regeringer underskrevet en række samarbejdsaftaler om vedvarende energi, energieffektive bygninger, klimaforandringer og lignende.

The Sino-Danish Center for Research and Education (SDC) og The China National Renewable Energy Center (CNREC) fungerer desuden som vigtige platforme for de kinesiske og danske partnere, som ønsker at samarbejde om at gennemføre nye uddannelser inden for grøn energi og at forske på området.

I Nanjing, der er hovedstad i Jiangsu-provinsen, hvor jeg kommer fra, er en orientalsk version af Green Lighthouse i gang med at blive opført. Andre projekter som etableringen af et center for vindenergi og smart grid-innovation og en økologisk park i Kina er også påbegyndt.

Hvordan er det lykkedes et lille land som Danmark at blive en af verdens førende grønne nationer?

Det spørgsmål har jeg stillet flere af mine danske venner, og for at finde svaret har jeg ligeledes besøgt mange danske byer, selskaber og sociale institutioner.

Jeg er kommet frem til, at der er tre nøglefaktorer i denne forbindelse: langsigtet strategisk fremsynethed, bred opbakning fra folket og en åben tilgang.

Danmark startede arbejdet med grøn energi meget tidligt og tog føringen ved at tilpasse sig forandringerne i den globale energistruktur. Man greb chancen for at sikre en forsyning af grøn energi og for at opnå bæredygtig vækst.

Danmark var et af de første vestlige lande til at anerkende det nye Kina og er hidtil det eneste nordiske land, som har indgået et strategisk partnerskab med Kina.

Det nuværende fokus for Danmarks Kina-politik er at fremme samarbejdet på klima-, miljø- og socialområdet. Dette matcher Kinas mål om at opfylde sine forpligtelser til at forbedre økonomien og fostre et smukt land.

Jeg er overbevist om, at der er et stort potentiale for videre samarbejde, hvilket skal ses som et strategisk valg i begge landes interesse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det glæder mig at kunne sige, at jeg ikke er den eneste, som er af denne opfattelse. Jeg har mødt rigtigt mange danske venner, som deler vores entusiasme og ambitionerne for et videre samarbejde med Kina. Det har været en stor del af drivkraften bag mit arbejde her og vil nok være den erfaring, som jeg værdsætter mest og vil tage med videre.

Man behøver ikke at gå langt i de travle københavnske gader, før man får øje på turister fra Kina

Der er et kinesisk ordsprog, som lyder: ’Menneskets anstrengelser er den afgørende faktor’. Når så mange mennesker ønsker at styrke samarbejdet mellem Kina og Danmark, er jeg optimistisk med hensyn til vores fælles fremtidsudsigter.

Det er vigtigt at huske, at et godt samarbejde ikke kan fungere uden et solidt fundament, som består af gensidig respekt og tillid.

Verden er sammensat af mange forskelligartede civilisationer, og Kina og Danmark er uden tvivl meget forskellige, hvad angår kultur, historie, politik og udvikling. Sådan er virkeligheden, og derfor er det vigtigt med en åben og imødekommende indstilling. Det er centralt at tage hensyn til og acceptere hinandens forskelle og ikke mindst at ville forstå, respektere og stole på hinanden.

Kinas vækst kan ganske forståeligt give anledning til bekymring. Men netop som den kinesiske udenrigsminister Wang Yi udtrykte det på FN’s generalforsamling, så bør vi ikke lade det, som er sket i fortiden, gå ud over nutidens Kina. Den forældede koldkrigsmentalitet hører med andre ord ikke hjemme i den globaliserede verden.

Den moderne kinesiske historie er præget af lidelse og elendighed. Flere generationer af kinesere har knoklet for, at Kina i dag er blevet verdens næststørste økonomi.

Erfaringerne viser os, at en persons fremtid og skæbne er tæt forbundet med landets udvikling. For det kinesiske folk er det vigtigste i dag at koncentrere sig om denne udvikling, og målet er at virkeliggøre den kinesiske drøm om at forbedre og forny vores nation.

Vi er forpligtet til at løse de grundlæggende problemer, som kan hindre forbedringerne på længere sigt. Vi ønsker fredelige, internationale vilkår, der bidrager til, at vi kan udvikle os. Vi er åbne over for at samarbejde med andre lande i håb om at etablere en ny type internationale relationer, som er baseret på en form for win-win-samarbejde og kan sikre fred og velstand i verden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kina har åbnet et nyt kapitel ved at fokusere mere på kvalitet og effektivitet og ønsker desuden at dele sine præstationer med resten af verden.

Inden jeg siger endeligt farvel, krydser jeg fingre for, at Danmark med sin internationale orientering og store åbenhed i samarbejdet med Kina fortsætter med at være en central partner og fortsat vil arbejde for at løfte det bilaterale forhold op på et højere niveau.

Oversættelse: Christoffer Østergaard

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden