(Druk)kultur. For mange unge er fest uundgåeligt det samme som at være fuld, men ikke for alle. Tegning: Mette Dreyer

(Druk)kultur. For mange unge er fest uundgåeligt det samme som at være fuld, men ikke for alle. Tegning: Mette Dreyer

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Drikker du ikke, bliver du stemplet

Det er svært at få folk til at forstå, at nej tak til alkohol, ikke betyder nej tak til fest.

Debatindlæg

Lørdag morgen.

Vent, streg det. Lørdag eftermiddag.

Du praktisk talt ruller ud af din seng, meget modstræbende. Alting snurrer lidt, bare en smule. På vej hen ad gangen falder du over dine stiletter og bunken af tøj på gulvet. Hvem fanden har også smidt det dér?

Inde på badeværelset ved vasken finder du din mobil, lige inden du med nød og næppe undgår at sjaske vand ud over den. Men i det mindste er den da ikke blevet væk. For resten er der også kommet otte beskeder; en fra din mor, en fra ham fyren, og resten fra et par af dine veninder.

Du griner rimelig ukontrolleret, da du læser beskederne.

Din ene veninde er i panik, fordi hun er kommet til at kysse virkelig meget med ham fra klassen nede foran skabene i kælderen engang klokken 02 i nat – og hun kan jo ikke engang lide ham.

Den anden veninde er i ekstase over, hvor vild aftenen i går var, og har åbenbart glemt, at hun brugte halvdelen af tiden på at sidde på toilettet og tude over sin ekskæreste – med dig ved sin side, naturligvis. Typisk.

LÆS DEBAT

Du beslutter, at det nok er bedst ikke at fortælle hende, at hun brugte den anden halvdel af natten på at lægge krop til en hel del body tequila-sessioner.

Kan man andet end elske gymnasiefester?

Hvis du som læser tror, at ovenstående indledning er opdigtet, overdrevet eller overvurderet, må jeg skuffe dig.

Det hele er faktisk sket. Flere gange endda. Næste kilde til undren må selvfølgelig være, hvordan jeg kan huske så meget af festen, når mine veninder tydeligvis har svært ved at erindre nattens forløb. Svaret er enkelt: Jeg drikker ikke alkohol. Overhovedet.

Jeg hader at være reduceret til hende dydsmønsteret, der altid står uden en drink i hånden på dansegulvet

Christ, hvor lyder det egentlig frelst; især når man stiller det op på den her måde, det er jeg godt klar over.

Men hvad jeg også er klar over er, at jeg er så smaddertræt af at føle mig, ja netop, frelst, fordi jeg vælger alkohol fra. Jeg hader at være reduceret til hende dydsmønsteret, der altid står uden en drink i hånden på dansegulvet, eller som de andre altid prøver at få til at drikke på de mest opfindsomme måder.

Kernen i hele fortællingen, og hvad der er værd at bemærke, er netop det faktum, at jeg var ædru og til fest. At de to ting faktisk kan eksistere side om side, er præcis, hvad jeg gerne vil prøve at få andre unge til at forstå.

Der går ikke lang tid, uden at vi hører, at der må gøres noget ved danske unges alkoholforbrug.

Dette udefinerbare noget handler som regel om en eller anden form for forbud, en lov, en grænse, et stop, en regel. Som at få stuearrest af sine forældre, hvilket, let’s face it, sjældent er rigtig effektivt.

Jeg foreslår et alternativ i stedet for et forbud: alkoholfri drinks.

Enhver kan jo sige sig selv, at det ikke er sandsynligt, at danske unge komplet holder op med at feste og drikke, så hvorfor vil man med et forbud sende signaler, der indikerer, at man fuldstændig forsøger at stoppe den kultur?

Løsningen er i stedet at præsentere alternativer til, hvad der drikkes rundt om på gymnasierne og på byturene. Og her er drinks uden alkohol virkelig en oplagt mulighed.

Der er masser af gode argumenter for, hvorfor alkoholfri drinks er en ideel vej at gå: Alkoholfri drinks giver for eksempel os unge mulighed for at få noget anderledes at drikke til en fest, noget, som skiller sig ud fra hverdagen og indikerer, at det er en særlig aften.

Og netop det med, at en fest jo helst skulle være en fed oplevelse, noget særligt og mindeværdigt, er en anden god pointe at tage med, for når man ikke bliver fuld, nyder man en fest på en helt anden måde – man husker faktisk, hvem man talte med, og hvad man foretog sig.

Således kan en alkoholfri festkultur åbne op for nye sociale værdier for unge, hvor samvær og det at høre fed musik, danse og have det sjovt ikke nødvendigvis bygger på en præmis om en anselig grad af fuldskab hos alle til festen.

LÆS DEBAT

Hvad der især i starten også er en meget vigtig begrundelse for indførelsen af en alkoholfri drinkkultur er, at det giver unge som mig selv mulighed for at blende ind til festerne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mange voksne er slet ikke klar over den verden til forskel, det gør, om man står med en drink i hånden eller ej. Hvis det sidste er tilfældet til en fest, bliver du spottet ud hurtigere end pigen med den korteste kjole, tro mig.

For mange unge er fest uundgåeligt det samme som at være fuld, men ikke for alle. Og det er svært som ung i dag at få veninderne til at forstå, at når man siger nej tak til alkohol, betyder det ikke altid, at man siger nej tak til fest, sjov og ballade. Man er jo kun ung én gang, ikke?

Skeptikere vil nu naturligvis argumentere, at det er en kende dobbeltmoralsk på den ene side at skille sig ud ved at afstå fra alkohol, men på den anden side at ønske at blende ind i en ekstremt alkoholfokuseret ungdomskultur.

Og jeg anerkender fuldt ud, at der er en dobbelttydighed i denne her form for løsning. Jeg indrømmer blankt, at det kan fremstå hyklerisk at prædike om at holde sig fra alkohol og så samtidig foreslå de unge, at de skal gå rundt med drinks, der ligner, at de indeholder netop alkohol.

Men det her er et tilfælde, hvor jeg må sige, at jeg synes, målet helliger midlet.

Det vil forhåbentlig kun være en overgangsperiode, der er tale om, inden flere unge enten har fået øjnene op for, at fester virkelig kan være fede uden alkohol, eller at de, der allerede ser det, men ikke tør slutte sig til kulturen, nu endelig kommer frem. Og hvis prisen for det er at fremtræde en smule hyklerisk, så tager jeg gerne det med.

Andre væsentlige modargumenter, som jeg selvfølgelig slet ikke er blind for, er de to følgende og meget udbredte opfattelser: Når man ikke bliver fuld, mister man ikke hæmningerne på samme måde. Man tør ikke så meget, man er mere genert, nervøs og tilbageholdende. Fester er kedelige uden alkohol, fordi ingen gør skøre, grænseoverskridende, vilde ting, når de ikke har drukket sig mod til.

Min erfaring med at være til fest uden at være fuld siger mig, at ovenstående er så langtfra sandt. Jeg lover jer, at det er fuldt ud muligt at opføre sig utrolig pinligt, selv om man ikke har indtaget en dråbe alkohol.

Lige nu står valget desværre groft sagt mellem alkohol og et socialt liv eller ingen alkohol og alene hjemme hver lørdag aften i din bamsepyjamas

Når det så er sagt, vil jeg også mene, at det for mig virker nærmest lige så hyklerisk at argumentere for, at folk kun har det sjovt omkring dig, hvis du er påvirket af alkohol – det er stort set det samme som at sige til sine veninder, at de kun er værd at feste med, hvis de opfører sig som nogle helt andre mennesker, end de egentlig er til hverdag. At de skal lave om på sig selv, hvis man skal gide være sammen med dem.

For nu at vende tilbage til målet og midlet, så er midlet præcis indførelsen af alkoholfri drinks ikke kun til gymnasiefester, men også på barer og andre beværtninger, hvor der festes.

Efter en lille uvildig research blandt Odenses udbud i nattelivet var jeg faktisk overrasket over at opdage, at der intet sted blev serveret bare én alkoholfri drink. De eksisterede ganske enkelt ikke på barerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS KRONIK

Dette står i virkelig skarp kontrast til en oplevelse, jeg havde på en kendt SkyBar i Bangkok for et års tid siden; her bestod mere end halvdelen af det utrolig omfangsrige drinkskort af alkoholfri drinks.

Det er ekstremt vigtigt, at initiativet til en mere alkoholfri kultur ikke kun kommer fra os unge eller fra politikerne, men i lige så høj grad fra dem, der skaber rammerne for festkulturen.

Vi bliver nødt til at have de alkoholfri alternativer ind bag bardiskene, ud i nattelivet, så alle unge har en fair chance for at vælge. For lige nu står valget desværre groft sagt mellem alkohol og et socialt liv eller ingen alkohol og alene hjemme hver lørdag aften i din bamsepyjamas.

Mange har fordomme om alkoholfri drinks, men de behøver faktisk hverken at være kedelige eller bestå af vand og en skive lime. Der er masser af muligheder, det er bare om at se dem. Må jeg for eksempel foreslå appelsin som en glimrende ingrediens?

Og så håber jeg virkelig, at der snart vil være flere unge, der slutter sig til mig, mens jeg gør mig selv til grin på karaokebaren og, bogstaveligt talt, ikke er helt appelsinfri.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden