Kritisk. Man skal være konfrontatorisk. Og man skal kunne sælge aviser. Det er ifølge Erik Carter budskaberne på Politikens Kritikerskole.
Foto: Peter Klint (arkiv)

Kritisk. Man skal være konfrontatorisk. Og man skal kunne sælge aviser. Det er ifølge Erik Carter budskaberne på Politikens Kritikerskole.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Stud.scient.pol: Kritikerskoler risikerer at skade demokratiet

Den offentlige debat skal ikke fungere som elitær kaffeklub.

Debatindlæg

Hundredvis af unge medietrænes i Cepos’ Akademi, Ceveas Meningsdannerskole og Politikens debattør- og kritikerskole.

Jeg har selv overvejet at deltage, men jeg bryder mig ikke om konceptet. Jeg har læst utallige indlæg på Politikens kritikerskole, og det overrasker mig, hvor stort et fokus der er på konflikter og generaliseringer.

Nogle indlæg er rigtig gode, men det er kedeligt, at vi alle skal lære de samme retoriske tricks.

Det værste er, at vi som ungdomsdebattører accepterer mediernes præmisser – man kan legitimt skyde folk holdninger i skoene, de ikke har. Man skal være konfrontatorisk. Og man skal kunne sælge aviser.

Et eksempel blev bragt på Kritikerskolens netside og i Politiken (26.10.), hvor DSU’s formand Camilla Schwalbe kaster med uhørte mængder mudder.

Hun tager en enkelt undersøgelse om, hvor ofte dyre biler holder for fodgængere, to usympatiske udtalelser fra Asger Aamund og Lars Løkke.

LÆS DEBATINDLÆG

Pludselig er alle rige (med nogle få undtagelser, forstås) nogle svin.

Ikke nok med, at det i sig selv er en ufrugtbar diskussion, så vil man jo med nemhed kunne dæmonisere en hvilken som helst anden befolkningsgruppe på samme måde.

De fattige er sikkert mere voldelige og går mindre i bad end resten af befolkningen, hvis man ser statistisk på det.

Indvandrere er med garanti mere kriminelle og dårligere uddannet. Og sådan man kan blive ved.

Man kan legitimt skyde folk holdninger i skoene, de ikke har

Jeg synes egentlig, at dæmonisering af befolkningsgrupper hører et andet årti til og næppe i Politikens trykte udgave.

Det ærgrer mig, at danske medier prioriterer udsigtsløs mudderkastning i stedet for en substantiel diskussion af fremtidens udfordringer i samfundet.

Den offentlige debat skal hverken være drevet af forretningsinteresser eller fungere som en elitær kaffeklub.

Det er vigtigt, at man ikke glemmer, at medierne er hovedansvarlige for en sober og konstruktiv demokratisk debat.

Kritikerskolen kan bidrage til dette, men vi skal være opmærksomme på, at de ’utrænede’ også risikerer en demokratisk marginalisering.

Dialogen er nemlig den vigtigste forudsætning for det velfungerende demokrati.

Det er ærgerligt, når demokratiets kronjuvel professionaliseres og forrås. Jeg håber, at vi i fremtidens debat kan fokusere på indholdet, og ikke den retoriske indpakning.

Det er demokratiet, det handler om!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter