Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 LARS JUST (arkiv)
Foto: LARS JUST (arkiv)

Studerende der demonstrerer over SU-beskæringer, der sørger for, at vores SU 'kun' rækker til et år mere, end uddannelsen er normeret til.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er glad for at være en af de 'forkælede studerende'

Forvænte danskere har en tilværelse, der får os til at glemme vores store held.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hadefulde kommentarer på politikernes facebooksider, fordi de ikke kan gøre noget godt nok.

Studerende, der demonstrerer over SU-beskæringer, der sørger for, at vores SU ’kun’ rækker til et år mere, end uddannelsen er normeret til.

For lav kontanthjælp, frygt for, at andre udefra får del i goderne, skatteregninger, der er for høje, men på samme tid konstante udmeldinger om, at intet er godt nok.

Måske vi forvænte studerende snart lige skulle stoppe op og træde et par skridt tilbage og tænke over, hvor privilegerede vi i grunden er?

Forleden talte jeg med en fyr i 20’erne, der var på kontanthjælp. Han udtrykte direkte, at beløbet, han modtog om måneden til at leve for, var alt for lavt, og at han i øvrigt ikke kunne se, hvad andre menneskers situation i verden vedkom ham.

Hans udtalelse gjorde mig vred, for hvordan kan nogen alvorligt mene, at vi har krav på alle vores goder, mens mennesker i andre verdensdele, der hver dag kæmper en kamp for at overleve, er dem komplet uvedkommende?

Jeg har medstuderende, der er på dyre betalte udvekslingsophold og selv indrømmer, at de glemmer, hvor heldige de er.

Vi har, hvad vi skal bruge – og meget mere – og det synes jeg ærlig talt er for dårligt af os at tage for givet.

Måske vi forvænte studerende snart lige skulle stoppe op og træde et par skridt tilbage

På SU og med en høj husleje har jeg langtfra et stort økonomisk overskud, men tænk at få betalt sin drømmeuddannelse og endda et tilskud derudover!

Det er jo muligheder, man de fleste andre steder kun kan drømme om, og det skylder vi omverdenen at være bevidste om.

Der vil altid være forhold, der kan forbedres, også i Danmark.

Men det lader til, at vores vedvarende stræben efter mere og immuniteten over for nyhedernes konstante rædselsberetninger har ladet os glemme alle dem, der ikke var så heldige at blive født i et samfund, hvor man har frihed til at træffe de valg og stort set skabe det liv, man vil.

Mit fokus her er udelukkende på det økonomiske velfærdssystem, som bliver taget for givet, for diskussionen om den sociale indsats over for sårbare og udsatte er en anden.

Ja, jeg er en af de ’forkælede studerende’, som vi ofte bliver skældt ud for, når vi blander os i velfærdsdebatten.

Jeg er bare også virkelig glad for det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts