Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

trafik. Jeg vil ikke være med til at tage plads fra fodgængere, cyklister og grønne områder for at give plads til flere biler i byen, skriver Ayfer Baykal.
Foto: MARTIN LEHMANN (arkiv)

trafik. Jeg vil ikke være med til at tage plads fra fodgængere, cyklister og grønne områder for at give plads til flere biler i byen, skriver Ayfer Baykal.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Grøn politik forurener ikke, Simon

De borgerlige tror desværre, at man løser problemerne ved at lukke øjnene.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Frederiksbergs konservative rådmand Simon Aggesen mener, at luftforurening i København vil falde, hvis vi laver flere parkeringspladser.

Han er dermed på linje med Socialdemokraternes trafikordfører i København, Jakob Hougaard, der vil løse miljø- og klimaproblemer ved at bygge en havnetunnel, der gør det nemt at køre i bil til København.

Som andre borgerlige politikere hylder Simon Aggesen det frie valg.

SIMON AGGESEN

Det skal være op til den enkelte selv at bestemme, hvordan hun vil transportere sig mellem hjem og arbejde. Det skal vi som politikere ikke blande os i.

Hvis vi anlægger flere og billigere parkeringspladser i København, vil flere tage bilen ind til byen

Men pladsen i en by som København er begrænset. Derfor kan vi ikke forbedre forholdene for alle trafikanter. Hvis vi vil give cyklisterne bedre plads, er vi nødt til at tage plads fra bilisterne og omvendt.

Derfor bliver vi låst fast på status quo, hvis ikke vi har modet til at træffe nogle klare valg. Og det vil blot forværre problemerne med trængsel, støj og luftforurening dag for dag.

Men som det københavnske medlem af Borgerrepræsentationen, Jakob Næsager, er citeret for at sige:

»Hvis ikke man kan lide forureningen i byen, kan man jo bare flytte til Vestjylland«.

Logikken halter da også hos Simon Aggesen. Hans trafikpolitik baserer sig på, at vi med guleroden alene kan flytte pendlerne ud af bilen.

Vi skal blot gøre det nemt og billigt at bruge cyklen og den kollektive transport. Men ud fra den logik vil pendlerne jo også vælge bilen, hvis vi gør det nemt og billigt at køre i bil til København.

AYFER BAYKAL

Det, viser al erfaring, er også tilfældet. Når vi bygger nye og større veje for at komme trængslen til livs, bliver det en invitation for flere til at tage bilen.

Derfor går der kun kort tid, før vejene igen er fyldt til bristepunktet. På samme måde er det med parkeringspladser.

Hvis vi anlægger flere og billigere parkeringspladser i København, vil flere tage bilen ind til byen.

I København går de konservative til valg på 5.000 nye parkeringspladser. Det vil kræve, at vi asfalterer et areal svarende til 12 fodboldbaner eller det dobbelte af Nørrebroparken.

Simon Aggesen skriver, at han ikke vil være med til at bruge pisken. Det vil jeg

SIMON AGGESEN

Det er en befriende klar udmelding. Men jeg vil ikke være med til at tage plads fra fodgængere, cyklister og grønne områder for at give plads til flere biler i byen.

Simon Aggesen skriver, at han ikke vil være med til at bruge pisken. Det vil jeg.

Trængselskommissionens rapport viser med al ønskelige tydelighed, at selv om vi investerer mere end 30 mia. kr. i at skabe gode alternativer til bilen, så vil det ikke have en nævneværdig indflydelse på trængslen.

AYFER BAYKAL

Det eneste redskab, der kan reducere trængslen og nedbringe antallet af biler i byen, er roadpricing.

Selv Dansk Industri har erkendt dette og foreslår et storskalaforsøg med roadpricing.

Ser man til udlandet, har gode borgerlige politikere i Stockholm og London da også få længe siden indført trængselsafgifter for at flytte pendlerne over på cykel og kollektiv transport for at skabe plads på vejene til den nødvendige erhvervstrafik.

Det er efterhånden kun i Danmark, at borgerlige politikere tror, at man kan løse problemerne ved at lukke øjnene.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden