stormoske. Når vi ønsker en ny stormoske i byen, er det ikke af pligt, men fordi vi mener, det sender et klart signal om, at København anerkender danske muslimers plads og rolle og bidrager til at skabe en udgave af islam, der er en integreret del af dansk kultur, skriver Anna Mee Allerslev. Her billede fra opførelsen af et bønnetårn i Rovsingsgade på Nørrebro.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

stormoske. Når vi ønsker en ny stormoske i byen, er det ikke af pligt, men fordi vi mener, det sender et klart signal om, at København anerkender danske muslimers plads og rolle og bidrager til at skabe en udgave af islam, der er en integreret del af dansk kultur, skriver Anna Mee Allerslev. Her billede fra opførelsen af et bønnetårn i Rovsingsgade på Nørrebro.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kære Jarlov, forhold dig til København anno 2013

En stormoske skal bygge bro, skriver Anna Mee Allerslev i replik til konservativ lokalformand.

Debatindlæg

Rasmus Jarlov skriver på sin blog på Politiken, at vi ikke er forpligtede til at opføre store monumenter for fremmede religioner.

I stedet skal vi værne om kernekulturen i Danmark.

Hvad Jarlov ikke nævner er, at den danske kultur er - og altid har været - under forandring.

RASMUS JARLOV

Der bor i dag hundredtusindvis af muslimer i Danmark, som er danske stats- og samfundsborgere.

Der bor i dag hundredtusindvis af muslimer i Danmark, som er danske stats- og samfundsborgere. De er ikke fremmede elementer

De er ikke fremmede elementer. De er danskere, og deres religion er en del af den mangfoldighed af trosretninger, der findes her i landet.

Derfor skal de naturligvis også have mulighed for at få et rummeligt samlingssted, der er forankret i det danske samfund, både i dets arkitektoniske udtryk, blandt dets imamer og dets medlemmer.

Det har ikke hidtil været muligt, og det er ønsket om, at det skal være anderledes, der forener os i støttekomiteen.

PIA KJÆRSGAARD

Det gør vi ikke af pligt, men fordi vi mener, det sender et klart signal om at København anerkender danske muslimers plads og rolle i det danske samfund og bidrager til at skabe en udgave af islam, der er en integreret del af dansk kultur.

En sådan stormoske skal ikke »trone i bybilledet«, som Jarlov skriver.

Muslimernes Fællesråd vil netop have bygningen til at trække på både muslimske og danske traditioner.

Det står efterhånden lysende klart, at Jarlov foretrækker at grave sig ned i sin selvudråbte hovedkultur

De ønsker, at det skal kunne ses, at moskeen er bygget i Danmark til danske muslimer.

Det er et princip, som jeg bakker varmt op om, og som jeg tror i fremtiden kan blive omsat til et positivt vartegn for København.

Anna Mee Allerslev og Anders Borre Gadegaard m.fl.

Arkitektfirmaet Bjarke Ingels Groups tidligere bud på en ’nordisk’ stormoske var for mig et eksempel en smuk og moderne bygning, der i sig selv var flot, moske eller ej.

Ideen om at gøre moskeen til et kulturhus, der henvender sig til alle grupper af københavnere er også tiltalende. Det vil skabe åbenhed og forankre moskeen i byens lokale liv.

Det står efterhånden lysende klart, at Jarlov foretrækker at grave sig ned i sin selvudråbte hovedkultur frem for at forholde sig til København anno 2013.

Jeg er mere optaget af, at vi bygger bro mellem de københavnere, der faktisk bor i byen, og jeg mener, at en stormoske vil gøre præcis det - både mellem forskellige islamiske trossamfund og mellem muslimer og deres ikke-muslimske medborgere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce