Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen (arkiv)
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Udgangspunktet. Yahya Hassan har skabt debat. Men det handler ikke om religion eller tilgivelse. Det handler om en rådden kultur, der må ændres skriver Ahmad Mahmoud.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Yahya Hassan beskriver blot livet, som det er for alt for mange

Hans digte løfter sløret for et inficeret Danmark.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Endelig skete det.

Yahya Hassans digte viser et skjult parallelsamfund mellem æblegård og humlehave.

Yahya Hassans digte beskriver en verden, som på alle mulige måder afviger fra H.C. Andersens kærlighedsdigt til sit land. H.C. Andersen havde til hensigt at skabe en fælles kærlighed og forståelse, mens Yahya Hassans digtsamling løfter sløret for et inficeret Danmark.

Det smukke er ikke til stede. Det er et samfund, der bygger på vold, løgne, hykleri og bedrag

Som anden stor kunst har digtene skabt opmærksomhed og debat, men også misforståelser. Jeg ønsker mere end noget andet, at denne opmærksomhed vil ændre på de forhold, som han beskriver.

For jeg har selv oplevet det hele. Der er intet, der kommer bag på mig. Der er intet, der undrer mig, der er intet, der gør mig chokeret.

Yahya Hassan beskriver blot livet, som det er for alt for mange. Det, der til gengæld kan gøre mig bange, er, at debatten kommer til at handle om noget helt andet end udgangspunktet.

I min optik er hensigten at ændre situationen. Yahya Hassan er bevidst om, at man ikke kan ændre sine forældres generation, og derfor taler han til sin egen. Han ønsker ikke at diskutere religion, og han ønsker ikke at tale om tilgivelse. Min frygt er, at fokus bliver henledt på disse områder.

Det her handler ikke om religion

Når jeg iagttager mit brændemærke på kroppen efter min fars cigaret. Når jeg tænker på mine søstre, der blev gift som 16-årige og hevet ud af uddannelse. Når jeg husker tilbage på min bror, der blev smidt ud i en kold bruser og tæsket med et bælte.

Når jeg tænker tilbage på samtalerne i køkkenet, som handlede om, hvordan man kunne snyde sig til pension.

LÆS DEBATINDLÆG

Når jeg stadig kan høre min søsters gråd, da hun blev tvunget ind i bilen til sit bryllup. Når jeg i glimt ser min far slå sine svigerdøtre ... Så betyder religion og tilgivelse intet for mig.

Derfor er det så vigtigt, at diskussionen ikke kommer til at handle om religion og tilgivelse.

Det handler om en rådden kultur. En kultur, som det haster så meget med at ændre. Det kan man ikke gøre på en dag, men synliggørelse og en erkendelse af, at det her foregår, er det første skridt.

Det er vigtigt, at de implicerede fra kulturen erkender alvoren og ikke mindst, at de selv er en del af det. Jeg ved, at bare dette er en kæmpe milepæl og for mange et umuligt skridt at tage.

Jeg bliver 26 år i næste måned. Jeg valgte som den eneste af en søskendeflok på syv at flytte hjemmefra uden at blive gift. For min familie betyder ægteskabet alt. Jeg er kun fredet, fordi jeg er under uddannelse.

Når jeg er færdig til januar, er der en forventning om, at jeg bliver gift. Hvis jeg ikke selv finder en kandidat, er min mor klar til at gøre det for mig.

Hvis jeg modsætter mig disse krav, hvilket jeg gør, vil der komme en kamp. Jeg vil ikke få fred, og det kan ende med, at jeg kommer til at opleve volden og truslerne igen.

Man er ikke fri i den kultur. Man er en del af familien. Der er intet, der hedder, at man er myndig, når man er 18 år. De danske love eksisterer ikke i den verden.

Man er voksen, når man er blevet gift, og stadig er man underlagt kulturens syge konventioner.

Moskeen er blevet bange. De prædiker og advarer mod Yahya Hassan. De siger, at han er vantro.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Min kommentar er, at det her ikke handler om religion. Vi må bryde disse forkerte love og se i øjnene, at vi faktisk lever mellem æblegård og humlehave. Vi er selvstændige individer.

Selv om det er vores ansvar at komme videre, så kan vi godt bruge lidt hjælp. Danmark er et land, hvor der hersker barmhjertighed og næstekærlighed. Man lader ingen i stikken. Det elsker jeg Danmark for.

ANMELDELSE

Dog er der for mange halalhippier. Er der ingen, der undrer sig over de mange c/o-adresser? Er det ikke påfaldende, at så mange lider af migræne? Ser man slet ikke, at piger på 16 år bliver gift på arabisk?

Danskere er ikke blåøjede i den betydning, at de er dumme. Jeg har stor respekt for deres kløgt og deres oplysningstradition. Man er ikke racistisk, fordi man stiller krav til denne gruppe.

Stop dem nu!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden